Μπιενάλε...Ιωάννινα :Υφαίνοντας Την Ευρώπη, Υφαίνοντας Τα Βαλκάνια
Υφαίνοντας την Ευρώπη, Υφαίνοντας τα ΒαλκάνιαΣτα πλαίσια της Μπιενάλε Δυτικών Βαλκανίων, το project Υφαίνοντας την Ευρώπη / Υφαίνοντας τα
Βαλκάνια προσεγγίζει την υφαντική τόσο ως μια πρακτική άρρηκτα δεμένη με την ιστορία της Ηπείρου
και των Βαλκανίων, αλλά και ως ένα μεταφορικό σχήμα που περιγράφει την αδιάκοπη προσπάθεια
για την οικοδόμηση της λεγόμενης ευρωπαϊκής ταυτότητας. Η μεταφορική έκφραση Υφαίνοντας την
Ευρώπη / Υφαίνοντας τα Βαλκάνια θέτει το ζήτημα της συγκρότησης της ευρωπαϊκής ταυτότητας και
την ανάγκη να εξεταστούν τα εννοιολογικά, πολιτικά και κοινωνικά νήματα που εξυφαίνουν το
ευρωπαϊκό οικοδόμημα.
(Ολόκληρο το επιμελητικό κείμενο στον ιστότοπο της έκθεσης)
Η έκθεση πραγματοποιείται στο Μέκειο Οικοτροφείο, ένα χώρο που συνδέεται οργανικά με το
σκεπτικό της έκθεσης, καθώς λειτούργησε ως Οικοτροφείο Θηλέων και ύστερα Επαγγελματικής
Σχολής, με τμήματα ραπτικής, υφαντικής, κεντημάτων, καλτσομηχανής και ταπητουργίας.
Έφη Κυπριανίδου
Συμμετέχοντες Εικαστικοί
1. Azra Akšamija (Σαράγιεβο, Βοσνία-Ερζεγοβίνη)
H Azra Akšamija είναι εικαστικός και ιστορικός της
αρχιτεκτονικής, διευθύντρια του MIT Future Heritage Lab και
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο MIT Art, Culture and Technology
Program. Η Akšamija διερευνά τις πολιτικές της ταυτότητας και της
πολιτισμικής μνήμης έχοντας ως κλίμακα το ανθρώπινο σώμα
(ρουχισμός και τεχνολογίες ένδυσης), το αστικό τοπίο
(θρησκευτική αρχιτεκτονική και πολιτισμικοί θεσμοί), στο πλαίσιο
της ιστορίας και της παγκοσμιοποίησης. Η δουλειά της έχει
παρουσιαστεί σε διεθνείς διοργανώσεις, όπως η Manifesta 7, η
54η Biennale Βενετίας, η Royal Academy of Arts του Λονδίνου, το
Jewish Museum στο Βερολίνο, Berlin, το Queens Museum of Art
στη Νέα Υόρκη, η Μπιενάλε του Λίβερπουλ, τα Μουσεία
Σύγχρονης Τέχνης Ζάγκρεμπ, Λουμπλιάνας και Βελιγραδίου. Το
2013 της απονεμήθηκε το μεγάλο βραβείο Aga Khan Award για
την αρχιτεκτονική, για τον σχεδιασμό του χώρου προσευχής στο
Ισλαμικό Κοιμητήριο Altach στην Αυστρία. Στην Μπιενάλε Δυτικών
Βαλκανίων θα συστηθεί με το έργο "Palimpsest of ’89 " του 2017.
2/8
Biennale of Western Balkans
11-14.10.2018
Tradition anew!
Arts and Cultural Organization.
University campus, PO 1186,
45110 Ioannina, Greece
https://bowb.org
info@bowb.org
2. Κλίτσα Αντωνίου (Κύπρος)
H Κλίτσα Αντωνίου γεννήθηκε στην Κύπρο και σπούδασε στο
Wimbledon School of Art, Saint Martin’s School of Arts (M.F.A.),
Pratt Institute (M.F.A.) και το Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης
(D.A.). Το 2014 ολοκλήρωσε τη διατριβή της στην Ιστορία και
Θεωρία της Τέχνης στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, στο
οποίο και διδάσκει. Έχει αναγνωριστεί με μια σειρά από βραβεία
και τιμητικές διακρίσεις, ενώ κατέχει στο ενεργητικό της
περισσότερες από 20 διεθνείς ατομικές εκθέσεις. Το έργο της έχει
εκτεθεί σε σημαντικά μουσεία και γκαλερί της Κίνας, του Βελγίου,
της Σουηδίας, του Ισραήλ, της Μαδρίτης, του Στρασβούργου, της
Κωνσταντινούπολης κ.α. Τέλος, το 2018 επιλέχθηκε μέσα από
διεθνή διαγωνισμό να αντιπροσωπεύσει την Μάλτα στην
Μπιενάλε της Βενετίας το 2019. Στην Μπιενάλε Δυτικών
Βαλκανίων θα συστηθεί με το έργο "Parallelotopias: Horizon Line"
του 2012.
Parallelotopias: Horizon Line (2012)
3. Γιούλα Χατζηγεωργίου (Κύπρος)
Gun-Aid (2014)
Η Γιούλα Χατζηγεωργίου γεννήθηκε στην Πάφο και αποφοίτησε με άριστα από την Ανώτατη Σχολή
Καλών Τεχνών της Αθήνας όπου πλέον ζει και εργάζεται. Έχει σημαντική διεθνή παρουσία, καθώς
έχει λάβει μέρος σε συνολικά πέντε Μπιενάλε στην Βραζιλία, στην Αίγυπτο, στην Ισπανία, αλλά και σε
εκθέσεις στις Η.Π.Α., στην Κίνα, στην Τουρκία, στην Μπρατισλάβα, στη Λευκωσία, στο Παρίσι, στις
Βρυξέλλες, στο Άμστερνταμ κ.α. Έργα της έχουν παρουσιαστεί σε σημαντικές γκαλερί, μουσεία,
πολιτιστικούς φορείς και θεσμούς όπως στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, στο Μουσείο
Γουναρόπουλου, στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας, στην
γκαλερί Ιλεάνα Τούντα και στην Art Athina. Στην Μπιενάλε Δυτικών Βαλκανίων θα συστηθεί με το
έργο "Gun-Aid" του 2014.
3/8
Biennale of Western Balkans
11-14.10.2018
Tradition anew!
Arts and Cultural Organization.
University campus, PO 1186,
45110 Ioannina, Greece
https://bowb.org
info@bowb.org
4. OPA (Σκόπια)
I WILL NOT MAKE ANY MORE POLITICAL ART, video (2014)
Η OPA (Obsessive Possessive Aggression) είναι η Συνέργεια μιας κίνησης που συντάχθηκε το 2001
από τους εικαστικούς καλλιτέχνες Slobodanka Stevceska και Denis Saraginovski. Και οι δύο ζουν και
εργάζονται στα Σκόπια και σπουδάζουν στη Σχολή Καλών Τεχνών των Σκοπίων. Η OPA έχει ατομικές
εκθέσεις στη Μακεδονία, την Εσθονία, την Κροατία, τη Σλοβενία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, τις Η.Π.Α.
και τις Κάτω Χώρες, ενώ έχει εκθέσει ευρέως σε ομαδικές εκθέσεις και φεστιβάλ όπως την
Transmediale του Βερολίνου, το Rencontres Internationales σε Παρίσι και Βερολίνο, στην Μπιενάλε
Σύγχρονης Τέχνης στη Μόσχα, στο Ευρωπαϊκό Φεστιβάλ Θεάτρου στο Hildesheim, στη Μπιενάλε
των New Media Arts του Λος Άντζελες, στο Kunstraum της Βάδης, στο Κέντρου πολιτισμού Zamek,
Πόζναν, κλπ. Η OPA έλαβε υποτροφίες παραμονής σε Εσθονία, Γαλλία, Γερμανία, Ελβετία και
Ολλανδία, καθώς και τα Βραβεία Dragisa Nanevski και Νέων Εικαστικών Καλλιτεχνών DENES
(2004). Η ΟΡΑ είναι ιδρυτικό μέλος της Πρωτοβουλίας Kooperacija (Kooperacija Initiative, 2012-
2015). Στην Μπιενάλε Δυτικών Βαλκανίων θα συστηθούν με την προβολή του " I WILL NOT MAKE
ANY MORE POLITICAL ART" του 2014.
5. Andreas Savva (Κύπρος)
Νέφη, (2018)
4/8
Biennale of Western Balkans
11-14.10.2018
Tradition anew!
Arts and Cultural Organization.
University campus, PO 1186,
45110 Ioannina, Greece
https://bowb.org
info@bowb.org
Ο Ανδρέας Σάββα γεννήθηκε στην Κερύνεια της Κύπρου. Πρόσφυγας από την παιδική του ηλικία, η
δημιουργία του καθορίζεται από τις κοινωνικές και πολιτικές του απόψεις, οι οποίες συχνά
διαποτίζονται από έναν σκεπτικισμό σε σχέση με τις καπιταλιστικές κοινωνικές αξίες. Οι επί τόπου
εγκαταστάσεις ή μονάδες του, όπως τις ορίζει, κατηγοριοποιούνται από ένα διαφορετικό σύνολο
κυρίαρχων υλικών που κυμαίνονται από σχοινί [σειρά Opportunist (1993-)] έως χαρτονομίσματα ως
κύριο υλικό (1995-) με τη σειρά ¥€$, χρησιμοποιώντας τα σύμβολα από τα τρία πιο ισχυρά νομίσματα
στην αλλαγή της χιλιετίας. Πρόσφατα, ο Σάββα κατασκεύασε ένα σώμα ζωγραφικής με εξαιρετικά
απαλές επιφάνειες σε απάντηση των τεραστίων αλλά και στείρων πληροφοριών που προέρχονται
από τη διάχυτη χρήση της επίπεδης οθόνης του Διαδικτύου. Έργα του έχουν παρουσιαστεί σε φουάρ,
γκαλερί και μουσεία στην Αθήνα, στη Γερμανία, στην Κύπρο, στην Ιρλανδία και στις Η.Π.Α. Στην
Μπιενάλε Δυτικών Βαλκανίων θα συστηθεί με το έργο "Νέφη" του 2018.
6. Χρίστος Αβραάμ (Κύπρος)
A map of Truth and Beliefs (2017)
Ο Χρίστος Αβραάμ αποφοίτησε με άριστα από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και το εργαστήρι
του Γιάννη Ψυχοπαίδη. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου (με υποτροφία) από την ίδια σχολή. Το
έργο του καλλιτέχνη έχει παρουσιαστεί ως τώρα σε ομαδικές εκθέσεις σε Κύπρο, Ελλάδα, Γερμανία,
Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο και Ρωσία. Έχει τιμηθεί με το Βραβείο Εικαστικού Βιβλίου 2012 για τον
«Στον Άγνωστο Εραστή». Έργα του βρίσκονται στο Μουσείο Plyos της Ρωσίας, στη Saatchi
Galleryκαι σε ιδιωτικές συλλογές στην Κύπρο και στο εξωτερικό. Έργο του έχει καταχωρηθεί στον
κατάλογο για τα 50χρονα της Κυπριακής Δημοκρατίας, ενώ παλαιότερα έργο του έχει κοσμήσει την
αφίσα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους Θεσσαλονίκης. Στην Μπιενάλε Δυτικών Βαλκανίων
θα συστηθεί με το έργο “A map of Truth and Beliefs” του 2017.
5/8
Biennale of Western Balkans
11-14.10.2018
Tradition anew!
Arts and Cultural Organization.
University campus, PO 1186,
45110 Ioannina, Greece
https://bowb.org
info@bowb.org
7. Κυριάκος Κουσουλίδης (Κύπρος)
Consolation (detail, 2017)
O Κυριάκος Κουσουλίδης είναι εικαστικός, με σπουδές στη φιλοσοφία και την πληροφορική.
Αποφοίτησε με άριστα από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και το εργαστήρι του Γιάννη
Ψυχοπαίδη, και έλαβε μεταπτυχιακό δίπλωμα από το Goldsmiths University of London στο Creative
Computation. H δουλειά του έχει παρουσιαστεί μεταξύ άλλων στο V&A Museum, London, στην
Tinshed Gallery του Λονδίνου, στο Betthanien στο Βερολίνο, στο Athens Concert Hall, στην
Πολιτιστική Πρωτεύουσα Πάφος 2017. Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές στην Κύπρο και
στο εξωτερικό. Στην Μπιενάλε Δυτικών Βαλκανίων θα συστηθεί με το έργο “Consolation” του 2017.
8. Νίκος Γυφτάκης (Ελλάδα)
Ο Νίκος Γυφτάκης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1981, όπου πλέον ζει και εργάζεται. Σπούδασε
Καλλιτεχνική Έρευνα στο Πανεπιστήμιο Konstfack στη Στοκχόλμη, Ζωγραφική και Στοχαστική
Σχεδίαση στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και
Μουσική στο Εθνικό Ωδείο Αθηνών. Στο αρχείο του έχει τέσσερις ατομικές και πολλές ομαδικές
εκθέσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό (Σουηδία, Ιταλία, Αζερμπαϊτζάν. Μεταξύ άλλων
στην Art Athina, στο Bethanien Projektraum στο Βερολίνο, στην Europahuset και στη γκαλερί Saatchi.
Είναι μέλος της ομαδικής συλλογής "Compassion". Έχει επίσης δημιουργήσει σκηνικά και πίνακες
ζωγραφικής για αρκετές ταινίες και θεατρικές παραστάσεις και ταυτόχρονα έχει σχεδιάσει
καλλιτεχνικές εκθέσεις και διδάσκει Τέχνη. Στην Μπιενάλε Δυτικών Βαλκανίων θα συστηθεί με το έργο
Balkan Epos του 2018.
6/8
Biennale of Western Balkans
11-14.10.2018
Tradition anew!
Arts and Cultural Organization.
University campus, PO 1186,
45110 Ioannina, Greece
https://bowb.org
info@bowb.org
Έφη Κυπριανίδου (Κύπρος)
Η Έφη Κυπριανίδου είναι αναπληρώτρια Καθηγήτρια της Σχολής Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών
Επιστημών του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου. Βασικοί τομείς έρευνας είναι η Φιλοσοφία της
Τέχνης, της Αισθητικής και της Διαχείρισης Τεχνών. Έχει δημοσιεύσει μελέτες σε κριτικές και βιβλία
και είναι εκδότης των τόμων Weaving Culture in Europe (Nissos, 2017) και το The Art of Compassion
(Nissos, 2018). Έχει επιμεληθεί επίσης εκθέσεις τέχνης στην Κύπρο, την Ελλάδα, τη Γερμανία και τη
Μεγάλη Βρετανία και είναι επιστημονικός σύμβουλος και επικεφαλής επιμελητής του Εικονικού
Μουσείου Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης της Κύπρου. Στην Μπιενάλε Δυτικών Βαλκανίων θα
συστηθεί ως επιμελήτρια της έκθεσης "Υφαίνοντας την Ευρώπη, Υφαίνοντας τα Βαλκάνια".
Μυρτώ Βορεάκου (Ελλάδα)
Η Μυρτώ Βορεάκου είναι αρχιτέκτονας με μεταπτυχιακές σπουδές σε ζητήματα χώρου -
σχεδιασμού - πολιτισμού στο ΕΜΠ και πολιτιστικής διαχείρισης στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Η
έρευνα της επικεντρώνεται στην χωρική διάσταση της έννοιας της αφήγησης. Κείμενα της έχουν
δημοσιευθεί σε συλλογικούς τόμους, ενώ επιμελήθηκε τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό της έκθεσης
WEAVING EUROPE στην πολιτιστική πρωτεύουσα Πάφος 17. Στην Μπιενάλε Δυτικών Βαλκανίων θα
επιμεληθεί τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό της έκθεσης "Υφαίνοντας την Ευρώπη, Υφαίνοντας τα
Βαλκάνια".
Παράλληλες δράσεις:
1. Yarn / Νήμα, Una Lorenzen
Yarn, Una Lorenzen 2016
Στα εγκαίνια θα προβληθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα η ταινία Yarn / Νήμα (2016) της Ισλανδής
σκηνοθέτιδας Una Lorenzen που επικεντρώνεται στη δουλειά διεθνών καλλιτεχνών που σχετίζεται με
τις χρήσεις του νήματος στην τέχνη. Το YARN ακολουθεί κορυφαίους καλλιτέχνες και
πλεκτοβιομηχανίες καθώς φέρνουν νήματα στους δρόμους και στη ζωή των ανθρώπων με νέους
τρόπους. Η ταινία έχει χαρακτηριστεί από το Variety ως “διασκεδαστική και κομψή”, ενώ αποτελεί μια
λογοτεχνική ωδή στις διαδικασίες του υφαίνειν και πλέκειν. Δείτε το trailer της ταινίας.
Ημερομηνία: Παρασκευή, 5 Οκτωβρίου, στα εγκαίνια της έκθεσης, 20:30
7/8
Biennale of Western Balkans
11-14.10.2018
Tradition anew!
Arts and Cultural Organization.
University campus, PO 1186,
45110 Ioannina, Greece
https://bowb.org
info@bowb.org
2. ΥΦΑΝΤΙΚΗ 0.1.: Χειροτεχνία και Επιτέλεση Υπολογιστικών Κωδίκων, Αθηνά Αγγελοπούλου
Πώς η υφαντική μπορεί να συνεισφέρει στις σύγχρονες πρακτικές κωδικοποίησης και
προγραμματισμού; Στο πλαίσιο αυτό θα διερευνηθεί η σχέση μεταξύ αργαλειού και ηλεκτρονικών
υπολογιστών, κι έπειτα θα γίνει παρουσίαση επιτελεστικών πρακτικών κωδικοποίησης, οι οποίες
σχετίζονται με την υφαντική. Θα δούμε πώς οι πρακτικές αυτές μπορούν να συνεισφέρουν σε
σύγχρονες συζητήσεις σχετικά με τις αισθητικές προεκτάσεις του κώδικα, τη δημιουργία Κοινών, και
τον ανοιχτό σχεδιασμό.
Ημερομηνία: Παρασκευή, 12 Οκτωβρίου, 18:00-19:15
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.