Σε ποια τρόφιμα θα αυξηθούν οι τιμές από τον Σεπτέμβριο
Νέες αυξήσεις αναμένονται από Σεπτέμβριο στις τιμές των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ. Στους νέους τιμοκαταλόγους που θα στείλουν οι βιομηχανίες στα σούπερ μάρκετ αναμένονται “εκρηκτικές” ανατιμήσεις σε είδη διατροφής και σε βασικά προϊόντα.
Η λίστα περιλαμβάνει μεταξύ άλλων:
παρθένο ελαιόλαδο: η τιμή θα αυξηθεί έως και 45%
αποσμητικά: οι τιμές τους θα αυξηθούν έως και 15%
συσκευασμένο κρέας: η τιμή του θα αυξηθεί έως και 11%
γαλακτομικά: οι τιμές τους θα αυξηθούν έως και 10,5%
σοκολατοειδή: η τιμή τους θα αυξηθεί έως και 10%
πατατάκια: η τιμή τους αναμένεται να αυξηθεί έως και 10%
τυριά: η τιμή τους θα σημειώσει αύξηση έως 8%
αλλαντικά: η τιμή τους θα αυξηθεί έως και 4%
Μεσοσταθμικές αυξήσεις από 8% έως και 10% αναμένονται να γίνουν σε περισσότερα από 100 προϊόντα ευρείας κατανάλωσης. Αυτές θα γίνουν αντιληπτές από τους καταναλωτές μέχρι τις αρχές Σεπτεμβρίου και αυτές θα διαμορφωθούν ανάλογα με τα αποθέματα των προϊόντων που θα έχουν στις αποθήκες τους τα σούπερ μάρκετ.
Ανατιμήσεις στα προϊόντα: Τι δείχνουν τα τελευταία στοιχεία
Ο δείκτης τιμών της φυτικής παραγωγής σημείωσε ρεκόρ 23 ετών τον Ιούνιο του 2023. Αυτό έχει ήδη φανεί στην τσέπη των καταναλωτών, κυρίως κατά την αγορά φρούτων και λαχανικών. Σύμφωνα με την εφημερίδα “Καθημερινή“, η διαμόρφωση του δείκτη σε ιστορικά υψηλά επίπεδα δεν είναι φυσικά αποτέλεσμα μόνο της αύξησης κατά 71,1% σε σύγκριση με πέρυσι της τιμής παραγωγού στο ελαιόλαδο, αλλά ανατιμήσεων σε διψήφιο ποσοστό σε πολλά προϊόντα, όπως τα φρούτα, τα κηπευτικά, αλλά ακόμη και τα κτηνοτροφικά φυτά, κάτι που συνεπάγεται με τη σειρά του ανατιμήσεις στα προϊόντα της ζωικής παραγωγής.
Άλλωστε ήδη τον Ιούνιο οι τιμές παραγωγού στα κρέατα κατέγραψαν αύξηση 13,5% σε σύγκριση με πέρυσι, ενώ στα υπόλοιπα προϊόντα της ζωικής παραγωγής, όπως είναι για παράδειγμα τα τυροκομικά και τα γαλακτοκομικά, οι τιμές παραγωγού σημείωσαν αύξηση 29,5%.
Επίσης η ΕΛΣΤΑΤ ανέφερε πρόσφατα σε ανακοίνωση της πως ο γενικός δείκτης τιμών εκροών στη γεωργία – κτηνοτροφία, στον οποίο αποτυπώνονται οι τιμές παραγωγού, αυξήθηκε τον Ιούνιο του 2023 κατά 30,6%, ενώ τον Ιούνιο του 2022 σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2021 είχε αυξηθεί κατά 9,8%. Ειδικά ο υποδείκτης τιμών φυτικής παραγωγής αυξήθηκε τον Ιούνιο του 2023 κατά 34,1% και διαμορφώθηκε στις 157,3 μονάδες, στο υψηλότερο σημείο που έχει καταγραφεί από την ΕΛΣΤΑΤ τα τελευταία 23 χρόνια.
Πέρα από το ελαιόλαδο, η λιανική τιμή του οποίου προβλέπεται ότι μπορεί να ξεπεράσει τα 10 ευρώ/κιλό, και την εκτόξευση των τιμών σε φρούτα και λαχανικά τον Ιούνιο λόγω και των δυσμενών καιρικών συνθηκών, οι τιμές παραγωγού σε σειρά άλλων προϊόντων αποτελούν προάγγελο υψηλών πληθωριστικών πιέσεων. Η τιμή του πρόβειου γάλακτος (πρόκειται για τιμές χωρίς επιδοτήσεις) είναι κατά 34% υψηλότερη σε σύγκριση με το 2022, κάτι που συνεπάγεται πολύ υψηλές τιμές στη φέτα και σε άλλα τυριά, στα κτηνοτροφικά φυτά οι αυξήσεις είναι της τάξεως του 10,6%, μετά μια αύξηση 29,9% το 2022, στα αυγά 18,4% και στις πατάτες 27,2%.
Ανησυχητικές ενδείξεις υπάρχουν και από την πλευρά των εισαγόμενων βιομηχανικών προϊόντων. Αν και σε ετήσια βάση ο δείκτης τιμών εισαγωγών στη βιομηχανία υποχώρησε τον Ιούνιο κατά 19,4%, εμφάνισε οριακή αύξηση 0,5% σε σύγκριση με τον Μάιο του 2023, την πρώτη αύξηση μετά επτά μήνες διαδοχικών μειώσεων.
Μείωση τιμών ή προσφορές το δίλημμα
Μάλιστα εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ εμφανίζονται έτοιμοι να ρίξουν τις τιμές στο ράφι εφόσον οι βιομηχανίες ανταποκριθούν θετικά στη πρόσκληση του υπουργείου Ανάπτυξης για μόνιμες μειώσεις άνω των 5% με αντάλλαγμα τη προβολή τους. «Εμείς ακολουθούμε τους προμηθευτές με βάση τους τιμοκαταλόγους που μας στέλνουν. Μειώνουν τις τιμές, μειώνουμε και εμείς. Ανεβάζουν τις τιμές, ανεβάζουμε και εμείς» αναφέρει στην εφημερίδα ” Ελεύθερος Τύπος” στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων.
Η εφημερίδα παραθέτει παρακάτω κάποια σχετικά παραδείγματα για το πώς μπορεί να εφαρμοστεί η μείωση αυτή στην πράξη:
1 λίτρο φρέσκο γάλα που σήμερα πωλείται στα ψυγεία 1,94 ευρώ, με μείωση της τιμής κατά 5% από τους προμηθευτές θα είναι 0, 11 ευρώ φθηνότερο, στα 1,83 ευρώ ενώ σε περίπτωση μείωσης κατά 8% θα κοστίζει 1,78 ευρώ.
Αντίστοιχα συσκευασμένη φέτα ΠΟΠ γνωστής εταιρίας (400 γραμμαρίων) που τώρα διατίθεται έναντι 6,28 ευρώ αν ο προμηθευτής ρίξει την τιμή κατά 5% ο καταναλωτής θα την αγοράζει 5,96 ευρώ, ενώ εάν η μείωση είναι 8% θα τη αγοράζει 5,77 ευρώ.
Η στρατηγική βέβαια των μόνιμων μειώσεων από την πλευρά των προμηθευτών ενέχει έναν πολύ σοβαρό κίνδυνο. Να μειωθεί η ένταση των προσφορών που το τελευταίο διάστημα είναι ιδιαίτερα αυξημένες λόγω του ανταγωνισμού και του εδάφους που κερδίζουν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Για παράδειγμα απορρυπαντικών ρούχων σε σκόνη (50 πλύσεις) που κανονικά κοστίζει 20,25 ευρώ και σε προσφορά μπορεί να το βρει κανείς στην τιμή των 10,95 ευρώ, σε περίπτωση που εφαρμοστεί η μόνιμη μείωση του 5% ή του 8% , η τιμή του θα πέσει μόλις στα 19,2 ευρώ ή στα 18,63 ευρώ αντίστοιχα. Επιπλέον, αφρόλουτρο 650 ml με τιμή πώλησης 5,98 ευρώ και σε προσφορά κοστίζει 50% φθηνότερα δηλαδή 2,99 ευρώ αν η βιομηχανία εφαρμόσει τη μείωση του 5%, η τιμή του θα διαμορφωθεί στα 5,68 ευρώ και στα 5,5 ευρώ εάν η μείωση είναι 8%.
Πέραν αυτών των κινήτρων εκπρόσωποι της αγοράς σημειώνουν ότι το κίνητρο που δίνει το υπουργείο Ανάπτυξης για δωρεάν προβολή των εταιριών που θα προχωρήσουν σε μειώσεις τιμών -μπορεί να λειτουργήσει “τιμωρητικά” για κάποιες εταιρίες που τόσο καιρό έχουν συγκρατήσει τις τιμές τους και δεν έχουν περιθώρια για περαιτέρω μειώσεις και αντίθετα θα επιβραβεύσει επιχειρήσεις που εκμεταλλευόμενες τη συγκυρία προχώρησαν σε πολλαπλές ανατιμήσεις για να αποκομίσουν μεγαλύτερα κέρδη και τώρα έχουν τη δυνατότητα λόγω του μεγέθους τους να προχωρήσουν σε μειώσεις τιμών.
Ποια μέτρα πρέπει να ληφθούν κατά της ακρίβειας, σύμφωνα με ΣΕΛΠΕ και ΙΝΚΑ
Τα μέτρα κατά της ακρίβειας που πρέπει να λάβει η κυβέρνηση ανέφεραν σε τηλεοπτική εκπομπή της ΕΡΤ ο πρόεδρος του ΣΕΛΠΕ, Αντώνης Μακρής και o πρόεδρος του ΙΝΚΑ, Γιώργος Λεχουρίτης.
«Η πρόταση η δική μας είναι ότι ο αρμόδιος υπουργός θα έπρεπε να ξεκινήσει τους ελέγχους για την αισχροκέρδεια από τις πρώτες ύλες της παραγωγής, από την τάξη των αγροτών, τους παραγωγούς στη συνέχεια και μετά στη λιανική. Έτσι και αλλιώς η λιανική έχει περιορισμό στον ποσοστό κέρδους. Άρα δεν μπορεί να συμμετάσχει κανονικά αφού περιορίζεται και ελέγχεται για αυτό το πράγμα » σημείωσε ο Κ. Μακρής.
«Το δεύτερο που πρέπει να γίνει είναι ότι όλη η αγορά θα πρέπει να μπει κάτω από αυτήν την ομπρέλα. Διότι 2 θέματα τρέχουν στην αγορά αυτή την εποχή το ένα είναι το καλάθι του νοικοκυριού και το δεύτερο είναι το θέμα των προστίμων στις εταιρείες. Και αυτό δεν αφορά την αισχροκέρδεια ούτε και υπερβολικές κερδοφορίες αλλά αφορά ένα σύστημα καινούργιας παρουσίασης του marketing των τιμών – στη ουσία των προϊόντων και της προσαρμογής των εταιριών. Δεν αφορά αισχροκέρδεια ή υπερβολικό κέρδος. Είναι καθαρά θέματα απεικόνισης των τιμών για την προστασία και τη σωστή ενημέρωση των καταναλωτών» συμπλήρωσε ο κ. Μακρής.
«Θα πρέπει γίνει έλεγχος στις τιμές των προϊόντων στο χωράφι. Υπάρχει αντιμετώπιση από το χωράφι στο ράφι .Δηλαδή τι τιμή πουλάς παραγωγή και πόσο πληρώνει ο καταναλωτής. Να ξεκινήσουμε πρώτα από την τιμή του προϊόντος στο ράφι. Και πηγαίνοντας προς τον παραγωγό να δούμε που είναι αισχροκέρδεια δηλαδή σε όλη την αλυσίδα. Το προηγούμενο Σάββατο συζητούσαμε για το θέμα των καυσίμων. Ακριβαίνουν αυτά , ακριβαίνουν και οι τιμές των προϊόντων. Διότι όσο ακριβότερο είναι το καύσιμο, τόσο ακριβότερη είναι η μεταφορά. Το μεταφορικό κόστος και το λειτουργικό κόστος το πληρώνει το προϊόν δηλαδή ο καταναλωτής» είπε από πλευράς του ο κ. Λεχουρίτης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.