Πώς και πόσο επηρεάζουν η ακρίβεια και οι χαμηλοί μισθοί το εισόδημα των καταναλωτών

Γράφει ο Χρήστος Στασινόπουλος
Αυξήσεις στα περισσότερα βασικά καταναλωτικά αγαθά και τις δαπάνες των νοικοκυριών, με παράλληλη μείωση της αγοραστικής δύναμης των μισθών, καταγράφουν τόσο τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ) στον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή για τον Φεβρουάριο του 2022, όσο και οι ετήσιες εκθέσεις του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ) και του Ινστιτούτου Εργασίας της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΙΝΕ ΓΣΕΕ). 


Βασικοί οδηγοί του ράλι τιμών και του πληθωρισμού είναι οι δυσλειτουργίες στις εφοδιαστικές αλυσίδες και οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών, των καυσίμων και της ενέργειας, οι οποίες συμπαρασύρουν μαζί τους μια τεράστια γκάμα από βασικά προϊόντα.


Η τάση αυτή είχε ήδη διαφανεί κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2021 και από τα στοιχεία προκύπτει ότι συνεχίζεται και εντείνεται μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022, εξαιτίας εν μέρει και των γεωπολιτικών εξελίξεων (όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και ό,τι συνεπάγεται). 


Η τάση αυτή έρχεται να συναντήσει και τα εγγενή προβλήματα της ελληνικής οικονομίας, όπως τις χαμηλές αμοιβές της πλειονότητας των εργαζομένων.


1. Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ)

Ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ο δείκτης μέτρησης του κόστους ζωής και διαβίωσης δηλαδή που βασίζεται στις μεταβολές των λιανικών τιμών των αγαθών ή υπηρεσιών που συνθέτουν το «καλάθι του καταναλωτή») παρουσίασε τον Φεβρουάριο του 2022 αύξηση κατά 7,2% σε ετήσια βάση (σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2021) και αύξηση κατά 1,1% σε μηνιαία βάση (σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2022). 


Η μηνιαία αυτή αύξηση έρχεται να προστεθεί στις αντίστοιχες αυξήσεις των περασμένων μηνών, επιβεβαιώνοντας τη γενικότερη τάση αλλά και προετοιμάζοντάς μας για το τι μέλλει γενέσθαι κατά τον Μάρτιο του 2022, ο οποίος χαρακτηρίζεται από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία. 

Πηγή: ΕΛΣΤΑΤ







Από τους παραπάνω πίνακες προκύπτει ότι σωρευτικά η ήδη μικρή αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών μειώνεται περαιτέρω από τις τελευταίες ανατιμήσεις, αφού οι αυξήσεις στις τιμές της ενέργειας και των καυσίμων στη χονδρική αγορά διατρέχουν την εφοδιαστική αλυσίδα και φτάνουν τελικά στους καταναλωτές.


2. Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ)

Το κοινωνικο-οικονομικό υπόβαθρο πάνω στο οποίο προστίθενται οι αυξήσεις των τιμών που καταγράφονται τους δύο πρώτους μήνες του 2022 ήταν αντίστοιχα προβληματικό για όλο το 2021. 


Από τα ευρήματα της έρευνας του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ για το 2021, σε συνεργασία με την εταιρία MARC A.E., ξεχωρίζουμε τα στοιχεία που αφορούν την κατανάλωση. Από αυτά προκύπτει πως: 


Το 50,9% των νοικοκυριών ξόδεψε λιγότερα χρήματα για εξόδους (εστίαση, καφέ, σινεμά κλπ)

Το 45,1% των νοικοκυριών ξόδεψε λιγότερα χρήματα για ταξίδια

Το 65,1% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για λογαριασμούς σπιτιού

Το 52,8% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για είδη διατροφής

Το 51,9% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για θέρμανση

Το 43,3% των νοικοκυριών ξόδεψε λιγότερα για ένδυση-υπόδηση

12% ήταν η συνολική αύξηση των δαπανών των νοικοκυριών σε ετήσια βάση.

Άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία που προκύπτουν από την εν λόγω έκθεση είναι ότι:


Στο 43,6% των νοικοκυριών το μηνιαίο εισόδημα επαρκούσε το 2021 για 19 ημέρες κατά μέσο όρο

Το 80,1% των νοικοκυριών δεν μπορούσε να αποταμιεύσει

Το 45,3% των νοικοκυριών έχει επηρεαστεί αρνητικά από τις ανατιμήσεις

Το 49,8% των νοικοκυριών θεωρεί ότι τη μεγαλύτερη αρνητική επίδραση στο εισόδημά του την έχουν οι αυξήσεις στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας

Το 45,1% των νοικοκυριών εκτιμά ότι το 2022 θα χειροτερέψει η οικονομική του κατάσταση.

3. Ινστιτούτο Εργασίας της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΙΝΕ ΓΣΕΕ)
Στο ίδιο μήκος κύματος, τόσο με την ΕΛΣΤΑΤ όσο και με τα ευρήματα του ΙΜΕ ΓΕΣΕΒΕΕ, βρίσκονται και τα στοιχεία που παρουσίασε στην «Πρόταση του ΙΝΕ ΓΣΕΕ για τον Κατώτατο Μισθό το 2022» το Ινστιτούτο Εργασίας της ΓΣΕΕ.

Πιο συγκεκριμένα, η αύξηση στις δαπάνες στέγασης, την ενέργεια και τις μεταφορές που καταγράφεται από την ΕΛΣΤΑΤ (η ΓΣΕΕ στηρίχθηκε στα στοιχεία του Ιανουαρίου, αλλά η αυξητική τάση ήταν ίδια και τον Φεβρουάριο) επιφέρει μείωση της αγοραστικής δύναμης του κατώτατου μισθού εν γένει, η οποία υπό συνθήκες (μείον τις ασφαλιστικές εισφορές) είναι μεγαλύτερη από τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ. 

Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει το ΙΝΕ ΓΣΕΕ: «Τον Ιανουάριο του 2022 η απώλεια της αγοραστικής δύναμης του καθαρού κατώτατου μισθού ξεπέρασε το 14% έναντι του Ιανουαρίου του 2021, όταν η αντίστοιχη ετήσια απώλεια τον Δεκέμβριο του 2021 ήταν 12,1%».
Το πλέον αξιοσημείωτο στοιχείο της πρότασης για τον κατώτατο μισθό της ΓΣΕΕ είναι το γράφημα που αποκαλύπτει ότι το ποσοστό των αμειβόμενων με τον κατώτατο μισθό που διαβιούν σε συνθήκες υλικής αποστέρησης στην Ελλάδα είναι το υψηλότερο μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε. και είναι άνω του 45% του συνόλου. 
Τι μπορείτε να κάνετε για να μειώσετε το κόστος ζωής 
Μέσα στο ζοφερό πλαίσιο του πληθωρισμού, των συνεχών ανατιμήσεων σε καύσιμα, ενέργεια και άλλα βασικά αγαθά και της στασιμότητας των μισθών, οι καταναλωτές έχουν πάντα την επιλογή να ψάξουν τρόπους να μειώσουν το κόστος της καθημερινότητάς τους.

Παραθέτουμε ορισμένες ιστοσελίδες που μπορούν να βοηθήσουν τους καταναλωτές να συγκρίνουν εύκολα και γρήγορα τις τιμές προμηθευτών τροφίμων, καυσίμων, ασφάλειας, τηλεπικοινωνιών κλπ, ώστε να βρουν τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που καλύπτουν στον μεγαλύτερο βαθμό τις ανάγκες τους στην καλύτερη δυνατή τιμή.

Πλατφόρμα e-Καταναλωτής
Στην πλατφόρμα του e-Καταναλωτής, η οποία είναι διαθέσιμη για Android και iOS, μπορείτε:

να ψάξετε και να βρείτε τις μέσες τιμές και τις πραγματικές τιμές στο ράφι για πάνω από 1.400 κωδικούς προϊόντων ευρείας χρήσης σε 13 αλυσίδες σούπερ μάρκετ με περισσότερα από 2.500 καταστήματα σε όλη την Ελλάδα 
να φτιάξετε το δικό σας καλάθι με προϊόντα και να δείτε πόσο κοστίζει 
να ψάξετε και να βρείτε τις τιμές καυσίμων σε 20 αλυσίδες πρατηρίων με περισσότερα από 1.500 πρατήρια.
Ιστοσελίδες εξοικονόμησης χρημάτων
Στο διαδίκτυο υπάρχουν και κάποιες ιστοσελίδες που επιτρέπουν τη γρήγορη σύγκριση τιμών για μια σειρά από προϊόντα και υπηρεσίες:

Insurance Market
Η ιστοσελίδα Insurance Market(AL) παρέχει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να συγκρίνουν τιμές για ασφάλειες (αυτοκινήτου, υγείας, κατοικίας κλπ), ενέργεια και μια σειρά από τραπεζικά προϊόντα.

Cosmote Insurance
Η Cosmote, αν και περισσότερο γνωστή για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της σε θέματα κινητής και σταθερής τηλεφωνίας, παρέχει κι αυτή υπηρεσίες σύγκρισης τιμών για ασφάλειες (αυτοκινήτου, υγείας, σπιτιού κ.ά.) μέσω της σελίδας Cosmote Insurance. 

Allazorevma
H εξειδικευμένη ιστοσελίδα Allazorevma(AL) εστιάζει στη σύγκριση τιμών και την εξεύρεση λύσεων ειδικά για την αγορά της ενέργειας.

Hapitel 
Η ιστοσελίδα Hapitel εστιάζει στις συγκρίσεις τιμών μεταξύ πακέτων και υπηρεσιών κινητής τηλεφωνίας, σταθερής τηλεφωνίας, σύνδεσης διαδικτύου και συνδρομητικής τηλεόρασης. Παρέχει τη δυνατότητα να εισάγει κανείς τις προτιμήσεις του σχετικά με τη χρήση που θέλει να κάνει στο κινητό, το σταθερό, τη σύνδεσή του στο ίντερνετ και το πρόγραμμα συνδρομητικής τηλεόρασης και να δει τις υπάρχουσες προσφορές της αγοράς.

Pricefox
Το Pricefox είναι μια ιστοσελίδα για τη σύγκριση και την απόκτηση ασφάλειας αυτοκινήτου. Στο τελικό στάδιο της διαδικασίας, εμφανίζει έναν κατάλογο προτεινόμενων ασφαλιστικών εταιριών που προσφέρουν καλύψεις αυτοκινήτου και το κόστος τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΒΙΝΤΕΟ

[ΒΙΝΤΕΟ][bsummary]

ΘΕΜΑ

[ΘΕΜΑ][bsummary]

ΥΓΕΙΑ

[ΥΓΕΙΑ][twocolumns]

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

[ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ][twocolumns]