Πώς και πόσο επηρεάζουν η ακρίβεια και οι χαμηλοί μισθοί το εισόδημα των καταναλωτών
Αυξήσεις στα περισσότερα βασικά καταναλωτικά αγαθά και τις δαπάνες των νοικοκυριών, με παράλληλη μείωση της αγοραστικής δύναμης των μισθών, καταγράφουν τόσο τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας (ΕΛΣΤΑΤ) στον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή για τον Φεβρουάριο του 2022, όσο και οι ετήσιες εκθέσεις του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ) και του Ινστιτούτου Εργασίας της Γενικής Συνομοσπονδίας Εργατών Ελλάδας (ΙΝΕ ΓΣΕΕ).
Βασικοί οδηγοί του ράλι τιμών και του πληθωρισμού είναι οι δυσλειτουργίες στις εφοδιαστικές αλυσίδες και οι αυξήσεις στις τιμές των πρώτων υλών, των καυσίμων και της ενέργειας, οι οποίες συμπαρασύρουν μαζί τους μια τεράστια γκάμα από βασικά προϊόντα.
Η τάση αυτή είχε ήδη διαφανεί κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2021 και από τα στοιχεία προκύπτει ότι συνεχίζεται και εντείνεται μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022, εξαιτίας εν μέρει και των γεωπολιτικών εξελίξεων (όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία και ό,τι συνεπάγεται).
Η τάση αυτή έρχεται να συναντήσει και τα εγγενή προβλήματα της ελληνικής οικονομίας, όπως τις χαμηλές αμοιβές της πλειονότητας των εργαζομένων.
1. Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ)
Ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή (ο δείκτης μέτρησης του κόστους ζωής και διαβίωσης δηλαδή που βασίζεται στις μεταβολές των λιανικών τιμών των αγαθών ή υπηρεσιών που συνθέτουν το «καλάθι του καταναλωτή») παρουσίασε τον Φεβρουάριο του 2022 αύξηση κατά 7,2% σε ετήσια βάση (σε σχέση με τον Φεβρουάριο του 2021) και αύξηση κατά 1,1% σε μηνιαία βάση (σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2022).
Η μηνιαία αυτή αύξηση έρχεται να προστεθεί στις αντίστοιχες αυξήσεις των περασμένων μηνών, επιβεβαιώνοντας τη γενικότερη τάση αλλά και προετοιμάζοντάς μας για το τι μέλλει γενέσθαι κατά τον Μάρτιο του 2022, ο οποίος χαρακτηρίζεται από το ξέσπασμα του πολέμου στην Ουκρανία.
Πηγή: ΕΛΣΤΑΤΑπό τους παραπάνω πίνακες προκύπτει ότι σωρευτικά η ήδη μικρή αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών μειώνεται περαιτέρω από τις τελευταίες ανατιμήσεις, αφού οι αυξήσεις στις τιμές της ενέργειας και των καυσίμων στη χονδρική αγορά διατρέχουν την εφοδιαστική αλυσίδα και φτάνουν τελικά στους καταναλωτές.
2. Ινστιτούτο Μικρών Επιχειρήσεων της Γενικής Συνομοσπονδίας Επαγγελματιών Βιοτεχνών Εμπόρων Ελλάδας (ΙΜΕ ΓΣΕΒΕΕ)
Το κοινωνικο-οικονομικό υπόβαθρο πάνω στο οποίο προστίθενται οι αυξήσεις των τιμών που καταγράφονται τους δύο πρώτους μήνες του 2022 ήταν αντίστοιχα προβληματικό για όλο το 2021.
Από τα ευρήματα της έρευνας του Ινστιτούτου Μικρών Επιχειρήσεων της ΓΣΕΒΕΕ για το 2021, σε συνεργασία με την εταιρία MARC A.E., ξεχωρίζουμε τα στοιχεία που αφορούν την κατανάλωση. Από αυτά προκύπτει πως:
Το 50,9% των νοικοκυριών ξόδεψε λιγότερα χρήματα για εξόδους (εστίαση, καφέ, σινεμά κλπ)
Το 45,1% των νοικοκυριών ξόδεψε λιγότερα χρήματα για ταξίδια
Το 65,1% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για λογαριασμούς σπιτιού
Το 52,8% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για είδη διατροφής
Το 51,9% των νοικοκυριών αύξησε τις δαπάνες του για θέρμανση
Το 43,3% των νοικοκυριών ξόδεψε λιγότερα για ένδυση-υπόδηση
12% ήταν η συνολική αύξηση των δαπανών των νοικοκυριών σε ετήσια βάση.
Άλλα ενδιαφέροντα στοιχεία που προκύπτουν από την εν λόγω έκθεση είναι ότι:
Στο 43,6% των νοικοκυριών το μηνιαίο εισόδημα επαρκούσε το 2021 για 19 ημέρες κατά μέσο όρο
Το 80,1% των νοικοκυριών δεν μπορούσε να αποταμιεύσει
Το 45,3% των νοικοκυριών έχει επηρεαστεί αρνητικά από τις ανατιμήσεις
Το 49,8% των νοικοκυριών θεωρεί ότι τη μεγαλύτερη αρνητική επίδραση στο εισόδημά του την έχουν οι αυξήσεις στις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας
Το 45,1% των νοικοκυριών εκτιμά ότι το 2022 θα χειροτερέψει η οικονομική του κατάσταση.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.