ΟΔΗΓΙΕΣ ΤΗΣ ΕΛ.ΑΣ ΓΙΑ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΕΣ ΕΝΔΟΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΒΙΑΣ

Σχέδιο αποκατάστασης όλων των γεφυρών στην Ελλάδα

 


Γράφει η Μαρία Μόσχου

Την ανάταξη και την αποκατάσταση όλων των γεφυρών στην χώρα προανήγγειλε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.


Κατά τη διάρκεια της παράδοσης στην κυκλοφορία της γέφυρας του Πηνειού στα Τέμπη, ο υπουργός Υποδομών τόνισε ότι σε συνεργασία και με άλλους φορείς, θα αρχίσουν την ανάταξη και την αποκατάσταση όλων των γεφυρών της χώρας.


Αναφερόμενος στη γέφυρα του Πηνειού, ο κ. Καραμανλής επισήμανε ότι η ιστορική αυτή γέφυρα είχε κατασκευαστεί το 1960 και την εποχή εκείνη ήταν μία από τις μεγαλύτερες γέφυρες στην Ελλάδα. Σημείωσε ότι οι εργασίες ανακατασκευής ξεκίνησαν το 2018 και ολοκληρώθηκαν παρά την πανδημία.


«Είναι ένα έργο συμβολικό, το οποίο απεικονίζει την προσπάθεια, που γίνεται από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τον τελευταίο καιρό, σε συνεργασία και με άλλους φορείς, να δούμε όλες τις γέφυρες στην Ελλάδα και σιγά σιγά να αρχίσουμε την ανάταξη και την αποκατάσταση τους», πρόσθεσε ο κ. Καραμανλής.


Η γέφυρα του Πηνειού

Η γέφυρα του Πηνειού επί της Παλαιάς Εθνικής Οδού Αθηνών – Θεσσαλονίκης στην περιοχή των Τεμπών έχει μήκος 220 μέτρα και πλάτος 14 μέτρα. Πραγματοποιήθηκαν σε αυτή ενισχυτικές επεμβάσεις προκειμένου να αναβαθμιστεί το φορτίο κυκλοφορίας και να αυξηθεί η αντισεισμική αντοχή της, ενώ πραγματοποιήθηκε και επισκευή των τμημάτων της, που είχαν υποστεί φθορές.


Προτιμήθηκε η ενίσχυση και αναβάθμιση της γέφυρας αντί για ανακατασκευή της, για λόγους διατήρησης της αρχιτεκτονικής κληρονομιάς και περιβαλλοντικούς.


Αναμφίβολα η παλαιά Γέφυρα Πηνειού αποτελεί σήμα κατατεθέν για την περιοχή των Τεμπών, καθώς ήταν ένα από τα εμβληματικά έργα. Τα τελευταία χρόνια η συγκεκριμένη δίοδος δεν ήταν μέρος της βασικής οδικής σύνδεσης Βορρά – Νότου, καθώς οι οδηγοί είχαν τη δυνατότητα να χρησιμοποιούν τη Νέα Εθνική Οδό, όμως η διέλευση συνεχίζονταν από όσους ήθελαν να κινηθούν από την Παλαιά Εθνική Οδό.


Παράλληλα, η χρήση της ήταν καθημερινή από κατοίκους της Περιφερειακής Ενότητας Λάρισας που διαμένουν ή θέλουν να επισκεφθούν τις Τοπικές Κοινότητες που γειτνιάζουν με την Πιερία.


Η κατάσταση της γέφυρας πριν τις παρεμβάσεις

Σ’ αυτό το σημείο είναι σημαντικό να καταγραφεί όσα προέκυψαν από τις έρευνες σχετικά με την κατάσταση στην οποία βρίσκονταν η Γέφυρα: «Εντοπίστηκαν φθορές και βλάβες, οι  οποίες απομείωναν την φέρουσα ικανότητα αλλά και την ανθεκτικότητα της κατασκευής. Επιπλέον, οι υπολογιστικοί έλεγχοι έδειξαν ότι ο υφιστάμενος φορέας δεν μπορούσε να καλύψει τις απαιτήσεις των σύγχρονων κανονισμών, ιδίως έναντι σεισμικών δράσεων», επισημαίνεται χαρακτηριστικά.


Οι  επεμβάσεις  που μελετήθηκαν, σύμφωνα με την «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» αφορούσαν σε:


α) ενισχυτικές επεμβάσεις με σκοπό την αύξηση της φέρουσας ικανότητας έναντι σεισμικών δράσεων και κινητών φορτίων.

β) μέτρα επισκευής για την αποκατάσταση της ανθεκτικότητας της κατασκευής.

Επίσης, κρίθηκε απαραίτητη η πλήρης ανακατασκευή των πεζοδρομίων, η αναβάθμιση των στηθαίων ασφαλείας, όπως επίσης η ολική αντικατάσταση των εφεδράνων, της στεγάνωσης, των αρμών διαστολής, καθώς και της αποχέτευσης.


Για τη υλοποίηση όλων των παραπάνω προβλέφθηκαν:


Ενίσχυση όλων των προκατασκευασμένων δοκών,

Ενίσχυση των κιβωτίων με κατακόρυφες προεντεταμένες ράβδους,

Αντικατάσταση όλων των παλαιών εφεδράνων μολύβδου από νέα ελαστομεταλλικά εφέδρανα,

Προσθήκη μεταλλικών δικτυωτών συνδέσμων,

Προσθήκη ενός νέου δύσκαμπτου πλαισίου οπλισμένου σκυροδέματος,

Νέα πλάκα επάνω στην υπάρχουσα,

Αποκατάσταση της συνέχειας του φορέα του καταστρώματος με την κατάργηση των ενδιάμεσων αρμών και την κατασκευή νέων πλακών συνέχειας,

Κατασκευή νέων πεζοδρομίων με στηθαία ΕΝ1317,

Τέλος, εκτός από την ενίσχυση του φορέα της γέφυρας, προβλέφθηκαν επεμβάσεις που αποσκοπούν στην αποκατάσταση των καταγεγραμμένων φθορών και βλαβών καθώς και στην προστασία των φερόντων στοιχείων από διάβρωση.

Σημειώνεται εδώ ότι παρουσιάστηκαν απρόβλεπτες δυσκολίες λόγω της έλλειψης της αρχικής μελέτης κατασκευής της γέφυρας (αρχικά σχέδια μελέτης και μητρώο του έργου), αλλά και λόγω της πολυπλοκότητας αυτής.


Αυτό σημαίνει ότι σε αρκετές περιπτώσεις απαιτήθηκαν συχνές και χρονοβόρες αναθεωρήσεις της μελέτης και κατά συνέπεια καθυστέρηση των εργασιών, λόγω των ευρημάτων κατά τη φάση υλοποίησης, τα οποία δεν αντιστοιχούσαν με τα δεδομένα και τις παραδοχές της μελέτης ενίσχυσης.

moved.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΒΙΝΤΕΟ

[ΒΙΝΤΕΟ][bsummary]

ΘΕΜΑ

[ΘΕΜΑ][bsummary]

ΥΓΕΙΑ

[ΥΓΕΙΑ][twocolumns]

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

[ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ][twocolumns]