Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων:Το ΔΣ του Συλλόγου ΔΕΠ αντιτάσσεται στην ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

Απόφαση ΔΣ-ΔΕΠ
Σχετικά με τα ζητήματα που τέθηκαν από την Υπουργό Παιδείας κ. Κεραμέως
(σχετ. έγγραφο από 6.9.19)
Απαντώντας στις προθέσεις της Υπουργού Παιδείας να επιφέρει δυσμενείς αλλαγές στα
Ιδρύματα της χώρας, η πρόσφατη απόφαση της Συγκλήτου του ΠΙ (συν. Αρ. 1072/26.9.19)
μπορεί να αποτελέσει ορόσημο για την περαιτέρω αναπτυξιακή πορεία του Ιδρύματος,
καθώς σηματοδοτεί την ανάγκη ανασύνταξης των δυνάμεων της Πανεπιστημιακής
Κοινότητας στον αγώνα της υπεράσπισης της δημόσιας εκπαίδευσης.
Το ΔΣ του συλλόγου μελών ΔΕΠ παίρνει θέση στις προτάσεις της Υπουργού και καλεί όλους
και όλες τους/τις συναδέλφους/ισσες σε αγωνιστική εγρήγορση: Μετά την κατάργηση του
πανεπιστημιακού ασύλου που χωρίς να λύνει προβλήματα παραβατικότητας υπονομεύει
την ακαδημαϊκή ελευθερία, η σημερινή ηγεσία του Υπουργείου προαναγγέλλει νέες
ρυθμίσεις που αποσκοπούν στην ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και στην
υπαγωγή της επιστημονικής έρευνας στο καθεστώς της ελεύθερης αγοράς.
Σταχυολογούμε μερικά από τα βασικότερα ζητήματα που θέτει η υπουργική επιστολή ως
εξής:
 Αποτελεσματικότεροι Θεσμοί Διοίκησης στα Πανεπιστήμια
Πιστεύουμε πως η προτεινόμενη μεταρρύθμιση των θεσμικών οργάνων διοίκησης των
Πανεπιστημίων, όπως η επαναφορά του Συμβουλίου Ιδρύματος (ΣΙ) ή του θεσμού του
Γενικού Γραμματέα (ΓΓ), εισηγείται υποδείγματα παρωχημένων πρακτικών διοίκησης, στις
οποίες έχουν σημειωθεί σοβαρά ελλείμματα δημοκρατίας. Σε ό,τι αφορά τα ΣΙ απεδείχθη
στην πράξη η αδυναμία λειτουργίας τους, ενώ η θετική συμβολή του θεσμού του ΓΓ στη
διοικητική διαχείριση των ανθρώπινων και των δημοσιονομικών πόρων έχει αμφισβητηθεί
από πολλές απόψεις. Αντιθέτως, θεωρούμε ότι τα υφιστάμενα και δημοκρατικά εκλεγμένα
όργανα (Πρυτάνεις-Αντιπρυτάνεις, Πρυτανικό Συμβούλιο, Σύγκλητος, Κοσμήτορες,
Κοσμητείες, Γενικές Συνελεύσεις Τμημάτων και Τομέων) είναι αρμόδια για τη δημοκρατική
λειτουργία των Ιδρυμάτων. Μάλιστα, η διασφάλιση της λήψης και της εφαρμογής των
σχετικών αποφάσεων, ιδίως της Συγκλήτου και του Πρυτανικού Συμβουλίου, είναι έργο των
διοικητικών υπηρεσιών των Ιδρυμάτων, οι οποίες σήμερα είναι υποστελεχωμένες, και άρα
η πρόσληψη μόνιμου προσωπικού θα έπρεπε να είχε αποτελέσει προτεραιότητα για την
ηγεσία του Υπουργείου. Συνεπώς, αντί της ψευδεπίγραφης «αυτονομίας» των Ιδρυμάτων,
προτείνουμε το Υπουργείο να προχωρήσει στην ενίσχυση του αυτοδιοίκητου των ΑΕΙ και να
εκχωρήσει αρμοδιότητες στις διοικήσεις των Ιδρυμάτων.
Οικονομική διαχείριση και προσέλκυση επιπλέον πόρων
Η διασφάλιση του δημόσιου και δωρεάν χαρακτήρα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης
επιτάσσεται από το Σύνταγμα και άρα δεν μπορεί να αποτελέσει αντικείμενο
διαπραγματεύσεων. Η επάρκεια της κάλυψης των λειτουργικών αναγκών, η φοιτητική
μέριμνα, η διατήρηση του κανόνα της αυτόματης πλήρωσης των κενών θέσεων των
εργαζομένων (1:1) και η επαναφορά των αποδοχών στα επίπεδα του 2012, αποτελούν
ορισμένες από τις πάγιες θέσεις του συλλόγου μας.
Παράλληλα, επισημαίνουμε εμφατικά ότι η σύνδεση της χρηματοδότησης με την
αξιολόγηση μόνο καταστροφικό αποτέλεσμα μπορεί να επιφέρει στον ακαδημαϊκό
χαρακτήρα των ιδρυμάτων, εφόσον, θα αποδώσει επιπλέον πόρους σε Ιδρύματα των
οποίων οι επιδόσεις είναι υψηλές, αλλά θα δράσει τιμωρητικά στις περιπτώσεις Ιδρυμάτων
με λιγότερο θετική αξιολόγηση και θα μειώσει ακόμη περισσότερο τις δυνατότητες εξέλιξης
τους.
Προκειμένου για την προσέλκυση πρόσθετων πόρων, στα Ιδρύματα υπάρχουν μηχανισμοί,
όπως οι εταιρείες αξιοποίησης της περιουσίας τους ή ο Ειδικός Λογαριασμός Κονδυλίων
Έρευνας η θεραπεία του οποίου θα ήταν η δραστική μείωση της γραφειοκρατίας παρά η
ιδιωτικοποίησή του. Εξυπακούεται ότι αποκλείεται κατηγορηματικά κάθε σκέψη για την
επιβολή διδάκτρων φοίτησης, ενώ η όποια ανεύρεση πρόσθετων οικονομικών πόρων δεν
πρέπει να λειτουργήσει ως υποκατάστατο της δημόσιας χρηματοδότησης.
 Αξιολόγηση και Πιστοποίηση Ποιότητας και Προγράμματα Σπουδών
Η αξιολόγηση και η πιστοποίηση των Ιδρυμάτων θα πρέπει να συνδέεται με την
συνταγματικά κατοχυρωμένη αποστολή τους και όχι, έχοντας ως κριτήριο την
εμπορευματοποίηση, με την εύρεση «πελατείας» ή τη δημιουργία υποκατάστατων της
διδασκαλία, όπως τα εξ αποστάσεως προγράμματα και τα θερινά εντατικά Τμήματα.
Ακόμη, η θεσμοθέτηση της βάσης του 10 σε κατατακτήριες εξετάσεις, οι οποίες διαφέρουν
από τις προαγωγικές, είναι προφανές ότι στοχεύει ευθέως στη μείωση του αριθμού των
εισαγόμενων φοιτητών, που θα προσφέρει αθρόα πελατεία στα ιδιωτικά κολέγια. Σε ό,τι
αφορά τη νομοθέτηση του ελάχιστου χρόνου σπουδών ν+2, είναι γνωστό ότι μια τέτοια
ρύθμιση δεν αποφέρει οικονομικό όφελος στα Ιδρύματα, καθώς σήμερα οι πέραν του
ορίου των ν+2 ετών φοιτητές δεν δικαιούνται καμίας φοιτητικής μέριμνας, πάσο ή βιβλίων
και συνεπώς δεν επιβαρύνουν τον προϋπολογισμό των Ιδρυμάτων.
Το ΔΣ του συλλόγου ΔΕΠ του ΠΙ θα αντιταχθεί με κάθε τρόπο στις μεθοδεύσεις
του Υπουργείου Παιδείας για ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και
θα αγωνιστεί σθεναρά ώστε η έρευνα και η εκπαίδευση να μην καταστούν
υπεξούσιες της ελεύθερης αγοράς, υποστηρίζοντας με όλες τις δυνάμεις του την
πάγια δημοκρατική αρχή για δημόσια και δωρεάν παιδεία. 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΒΙΝΤΕΟ

[ΒΙΝΤΕΟ][bsummary]

ΘΕΜΑ

[ΘΕΜΑ][bsummary]

ΥΓΕΙΑ

[ΥΓΕΙΑ][twocolumns]

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

[ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ][twocolumns]