Επιτροπή Κ.Μεσαρέ:Να παγώσει το ΣΒΑΚ


Ως γνωστόν, οι χρηματοδοτήσεις της ΕΕ για αστικά έργα και παρεμβάσεις θα πρέπει εφεξής να συμφωνούν με τις κατευθύνσεις και τα κριτήρια που προβλέπονται στα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ). Το υπό περάτωση ΣΒΑΚ Ιωαννίνων περιέχει βεβαίως κάποιες θετικές προτάσεις, όπως οι αναπλάσεις στο κέντρο. Παρόλα αυτά χάνεται η ευκαιρία να αποτελέσει ένα ολοκληρωμένο εργαλείο σχεδιασμού για την ισορροπη ανασυγκρότηση της πόλης μέσω της θέσπισης κανόνων καθώς, ενώ το πεδίο μελέτης του σύμφωνα με τη σύμβαση είναι το σύνολο της Πολεοδομημένης έκτασης του Δήμου (δηλαδή 18,931 στρέμματα) μόνο τα 200-300 μελετήθηκαν για να απορροφήσουν τους πόρους της επόμενης δεκαετίας. Θεσμοθετείται έτσι η εγκατάλειψη της υπόλοιπης πόλης συμπεριλαμβανομένων των περιοχών όπου διαμένουμε,
Οι υπογραφόμενοι, ως φυσικά πρόσωπα αλλά και ως διεκπεραιωτές των γραπτών αιτημάτων των συμπολιτών μας προσπαθήσαμε να αναδείξουμε τα ζωτικά προβλήματα της περιοχής μας. Διαπιστώσαμε πως οι γραπτές παρεμβάσεις μας κατά τη διάρκεια της εκπόνησης του ΣΒΑΚ όχι μόνο δεν εισακούστηκαν αλλά ούτε καν έτυχαν απαντήσεων:
1. Τα Α.Π. 53410/520/30-4-2018 και Α.Π. 164428/135014-11-2018 έγγραφα του Πολιτιστικού Συλλόγου Ολυμπιάδος σχετικά με την ανάγκη άμεσων παρεμβάσεων ασφαλείας στην Περιφερειακή οδό, όπου συχνά-πυκνά έχουμε τροχαίους νεκρούς και τραυματίες, έπεσαν στο κενό. 2. Α.Π. 26198/2424/08-05-2018. Η προσπάθεια 92 κατοίκων της Νέας Ζωής για στοιχειώδη μέτρα άρσης της θανάσιμης επικινδυνότητας της οδού 1. Δραγούμη και του εκεί οδικού δικτύου, δεν αναρτήθηκαν ούτε έπεισαν τους μελετητές του ΣΒΑΚ και την Δημοτική Αρχή.
3. Οι προτάσεις της Επιτροπής Κατοίκων Κ.Μεσαρέ-Βογιάνου-Γεννηματά όχι μόνο δεν ελήφθησαν υπόψη αλλά μέσω ΣΒΑΚ επιχειρείται η κατάργηση ακόμη και θεσμοθετημένων προβλέψεων κινητικότητας και ασφάλειας όπως η αφαίρεση των στηθαίων, οι διαβάσεις πεζών, οι πεζόδρομοι, η διέλευση του Αστικού, η διάνοιξη των καθέτων οδών, οι υπάρχουσες θέσεις στάθμευσης στο Νότιο ρεύμα κυκλοφορίας οι οποίες καταργούνται κλπ.. Αντ' αυτών, το ΣΒΑΚ προβλέπει εναέρια γέφυρα (!!!) που, όπως είναι προφανές, θα πολλαπλασιάσει τα προβλήματα, θα σκεπάσει και τις άλλες παρανομίες.
Συνιστά αναμφισβήτητο γεγονός ότι το ΣΒΑΚ θα έπρεπε να αναδείξει τα κύρια προβλήματα που προέρχονται από τη μη εφαρμογή των ισχυουσών θεμελιωδών μελετών για την οδική ασφάλεια και κινητικότητα όπως το ΓΠΣ, το Σχ. Πόλης, η Κυκλοφοριακή Μελέτη, καθώς και των προβλέψεων της κείμενης περιβαλλοντικής νομοθεσίας. Η αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και η ανάδειξη των σχετικών προβλημάτων, που αποτελεί ουσιώδη προϋπόθεση για τη θεμελίωση των προτάσεων του ΣΒΑΚ και την υιοθέτηση κατευθυντηρίων αξόνων και κριτηρίων για παρεμβάσεις μέσα στο όρια της υφιστάμενης ενωσιακής και εθνικής νομοθεσίας, δεν έγινε.
Περαιτέρω, η δημιουργία συνθηκών για την αποτελεσματική Διαβούλευση του σχεδίου με τους πολίτες και την κοινωνία πολιτών συνιστά, σύμφωνα με την διεθνή (Σύμβαση Άαρχους), την ενωσιακή (Οδηγία 2001142) και την εθνική νομοθεσία (άρθρο 22 του Ν. 4995/2019), ουσιώδη προϋπόθεση για την νομιμότητα της διαδικασίας θέσπισης του ΣΒΑΚ. Δυστυχώς, μια τέτοια ουσιαστική διαβούλευση δεν πραγματοποιήθηκε μέχρι σήμερα αφού η 1η και η 2η φάση της διαδικασίας της δημόσιας διαβούλευσης ήταν πολύ σύντομες, διαδικαστικά απρόσιτες, τεχνικά δαιδαλώδεις και εν γένει αποτρεπτικές της συμμετοχής. Έτσι, η συμμετοχή του κοινού ήταν από ελάχιστη έως μηδενική, και τεχνηέντως ερμηνεύτηκε ως απουσία ενδιαφέροντος ή και χειρότερα, ως έλλειψη προβλημάτων ζωτικής σημασίας!
Όσοι προσπάθησαν να συμμετάσχουν στις διαβουλεύσεις, διαπίστωσαν πως οι έγκαιρες γραπτές παρεμβάσεις τους είτε αναρτήθηκαν μόλις τελείωσε η 1η και 2η φάση της είτε δεν αναρτήθηκαν καθόλου.
Θα πρέπει να υπογραμμισθεί ότι το ΣΒΑΚ Ιωαννίνων ούτε καν αναφέρει η αντιμετωπίζει εντελώς επιδερμικά τα βασικά προβλήματα κινητικότητας της πόλης. Το άρθρο 22 του πρόσφατου Νόμου 4995/2019, με τον οποίο οφείλει να εναρμονιστεί, θέτει αυστηρό θεσμικό πλαίσιο και ως εκ τούτου δεν μπορεί κανένα ΣΒΑΚ να λειτουργήσει ως "δούρειος ίππος" για την νομιμοποίηση των υφιστάμενων παρανομιών όπως:
1. Συστηματική κατασκευή χωρίς Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων
(ΜΠΕ) ΟΛΩΝ των νέων οδικών αξόνων με τα εκατοντάδες «τροχαία συμβάντα» (Περιφερειακός, Γεννηματά, Βογιάνου, Κ. Μεσαρέ, Παπανδρέου, Ι. Δραγούμη κ.λπ.). Η εθνική και ενωσιακή νομοθεσία επιτάσσουν την, έστω και εκ των υστέρων, διαδικασία εκπόνησης ΜΠΕ για την θεραπεία των πλημμελειών και την ορθή και σφαιρική αξιολόγηση των επιπτώσεων,
2, Στο πολυσέλιδο ΣΒΑΚ Ιωαννίνων εξαφανίζεται ο ακρογωνιαίος λίθος του
Ευρωπαϊκού ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ και της ΟΔΙΚΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ, αφού ο όρος Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) απουσιάζει ολοσχερώς!
3. Μη συμμόρφωση με το υφιστάμενο Γ.Π.Σ. και τις σχετικές Υ.Α. και
Κ.Υ.Α., αφού το ΣΒΑΚ αποπειράται να αναβαθμίσει" αυθαίρετα αστικές οδούς σε Ανατολή, Κατσικά, Λασπότοπο, Κιάφα κ.λπ. σε αχρείαστες πολυδάπανες αρτηρίες με καταστροφικές συνέπειες για τις γειτονιές χιλιάδων δημοτών. Την ίδια ώρα, για 4η δεκαετία, περιμένουν τη διάνοιξη ή την ολοκλήρωση εκατοντάδες οδοί στις οποίες δεν γίνεται καν αναφορά.
4, Επιφανειακή, τυπική αναφορά του ΣΒΑΚ στα τραγικά αποτελέσματα των
ιλιγγιωδών ταχυτήτων στους γνωστούς δρόμους-σκοτώστρες (Περιφερειακός, Ιωαννίνων, Μακαρίου, Κ. Μεσαρέ, Γεννηματά, Βογιάνου, Σουλίου, Παπανδρέου, Νιάρχου, Ι. Δραγούμη, Δωδώνης κ.λτ), αν και από τον ίδιο τον Δήμο μετρώνται μέσες ταχύτητες 85χμίω, Επιδερμική αναφορά στα ηλεκτρονικά μηχανήματα επιτήρησης
ταχυτήτων που σαπίζουν σε αποθήκες ενώ τα Συστήματα Αναχαίτισης Οχημάτων δεν παραγγέλθηκαν ποτέ.
5. Μη συμμόρφωση με την Υπουργική Απόφαση (Σταθάκη) για την
ακύρωση της μεμονωμένης περιβαλλοντικής αδειοδότησης και την ανάγκη εκπόνηση ενιαίας ΜΠΕ,
6. Δεν γίνεται καμία αναφορά στην ηχορύπανση που καταγράφει ο
πρόσφατος Στρατηγικός Χάρτης Θορύβου Ιωαννίνων του ΥΠΕΚΑ οποίος απεικονίζει μια ολόκληρη την πόλη που κολυμπάει στο κόκκινο των DB. Η ανάρτησή του, αν και υποχρεωτική, δεν έγινε ποτέ στα σάιτ του Δήμου και της Περιφέρειας.
7. Το ΣΒΑΚ ως εργαλείο ολοκληρωμένου σχεδιασμού θα πρέπει να
υπαχθεί σε διαδικασία Στρατηγικής Εκτίμησης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Οδηγία 2001/42/ΕΚ).
Μετά από τα ανωτέρω και εμμένοντας και σε όσα είπαμε κατά τη διάρκεια της 1ης και της 2ης φάσης της διαβούλευσης, αιτούμαστε όπως παγώσει η διαδικασία οριστικοποίησης του ΣΒΑΚ, προκειμένου να αποτυπωθεί ορθά και αληθώς η υπάρχουσα κατάσταση και μετά την αποτύπωση να διεξαχθεί ολοκληρωμένη, ουσιαστική διαδικασία δημόσιας διαβούλευσης για το περιεχόμενό του ώστε αυτό να αποτελέσει ολοκληρωμένο εργαλείο νόμιμου σχεδιασμού, υπό το φως του Ν. 4995/2019, ο οποίος θεσπίστηκε όταν σε μερικούς Δήμους διαπιστώθηκαν υποτυπώδεις, εκτός νομικού πλαισίου, διαβουλεύσεις όπως η εν προκειμένω.
Ιωάννινα, 7 Απριλίου 2019
Με εκτίμηση
1. Πολιτιστικός Σύλλογος Ολυμπιάδας, Στέφανος Παπιγκιώτης, Πρόεδρος
2. Καλλιόπη Στάρα, ως φυσικό πρόσωπο και ως διεκπεραιωτής των
γραπτών αιτημάτων 92 συμπολιτών μου της Νέας Ζωής.
Zraport
3. Ευάγγελος Λιβιτσάνος, ως φυσικό πρόσωπο και ως διεκπεραιωτής των
κατά καιρούς γραπτών αιτημάτων 1400 συμπολιτών μου του οδικού άξονα Κ.Μεσαρέ-Βογιάνου-Γεννηματά 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΒΙΝΤΕΟ

[ΒΙΝΤΕΟ][bsummary]

ΘΕΜΑ

[ΘΕΜΑ][bsummary]

ΥΓΕΙΑ

[ΥΓΕΙΑ][twocolumns]

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

[ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ][twocolumns]