ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ!

ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ!

Το Ωνάσειο δεν πωλείτε. Ο Υπουργός Υγείας Ανδρέας Λοβέρδος και ο Γενικός Γραμματέας κ. Νίκος Πολύζος το "βάζουν από την πίσω πόρτα" στο ΕΣΥ.

 
 ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΩΝΑΣΕΙΟΥ ΚΑΡΔΙΟΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ
Συγγρού 356 Καλλιθέα Τ.Κ. 176 74 Τηλ: 210 94.93.045 Fax: 210 94.93.035





«ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ      
ΩΝΑΣΕΙΟΥ ΚΑΡΔΙΟΧΕΙΡΟΥΡΓΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ»
                                            
ΚΑΤΕΠΕΙΓΟΝ
Λ. Συγγρού 356, 17674 Καλλιθέα

         Αριθμ. Πρωτ: 235
                                                                                  Καλλιθέα, 10/6/2011

ΠΡΟΣ:            1. ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
                            κ. Ανδρέα Λοβέρδο
                        2. ΥΦΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗΣ
                             κ. Μιχαήλ Τιμοσίδη
            3. ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
            4.  ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
            5. ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΕΘΝΙΚΩΝ ΚΛΗΡΟΔΟΤΗΜΑΤΩΝ
            6. ΝΟΜΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΤΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

ΘΕΜΑ:   Αντισυνταγματικότητα παρ. 17 αρθ. 66 του υπο ψήφιση σχεδίου νόμου «Δωρεά και μεταμόσχευση οργάνων και άλλες διατάξεις»

Αξιότιμες κυρίες/κύριοι,

Όπως έχουμε πληροφορηθεί, εντός των προσεχών ημερών, εισάγεται προς ψήφιση, από τη Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, σχέδιο νόμου του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης με τίτλο «Δωρεά και μεταμόσχευση οργάνων και άλλες διατάξεις». Με έκπληξη ωστόσο διαπιστώσαμε ότι στο ως άνω σχέδιο, την τελευταία κυριολεκτικά στιγμή, συμπεριελήφθη διάταξη (ως παρ. 17 του άρθρου 66), σύμφωνα με την οποία «οι διατάξεις του άρθρου 1 παρ. 5 του ν. 3833/2010 (ΦΕΚ 40 Α), όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 90 παρ. 5 του ν. 3842/201 (ΦΕΚ 65 Α) εφαρμόζονται για όλο το προσωπικό του Ωνασείου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου και του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου».
Επί της ρυθμίσεως αυτής, για την οποία ουδέποτε κληθήκαμε να εκφράσουμε τη θέση μας, εφιστούμε την προσοχής σας, επισημαίνοντάς σας ότι η βεβιασμένη προσέγγιση του Υπουργείου να εντάξει το προσωπικό του Ωνασείου, δια νομοθετικής ρυθμίσεως, στις ως άνω αναφερόμενες διατάξεις, οι οποίες βρίσκουν εφαρμογή στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα, καταργούν κατά τρόπο αντισυνταγματικό τη διοικητική αυτοτέλεια του Ωνασείου, η οποία συνιστά όρο, συνδεόμενο λειτουργικώς με την αναγκαιότητα συστάσεως του Ιδρύματος, άρα με τον πυρήνα της δωρεάς, ο οποίος αποβλέπει στη διασφάλιση του κοινωφελούς σκοπού του περί παροχής υπηρεσιών υγείας υψηλών προδιαγραφών.
Ειδικότερα επισημαίνουμε τα κάτωθι:
1. Με το άρθρο 1 του Ν. 2012/1992 κυρώθηκε η σύμβαση μεταξύ Ελληνικού Δημοσίου και Ιδρύματος υπό την επωνυμία «Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Ωνάσης» και ιδρύθηκε κοινωφελές νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο», το οποίο, σύμφωνα με το άρθρο 3 του ίδιου ως άνω Νόμου, απολαύει οικονομικής και διοικητικής αυτοτέλειας και λειτουργεί βάσει των αρχών της ιδιωτικής αυτονομίας. Στο ίδιο δε άρθρο προβλέφθηκε ότι τα τυχόν κέρδη του κατά μεν πρώτο λόγο διατίθενται για την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του ιατρικού και λοιπού εξοπλισμού, κατά δεύτερο λόγο περιέρχονται στο Δημόσιο, ενώ τελεί υπό την εποπτεία του Κράτους και διέπεται από τις διατάξεις του ιδρυτικού του νόμου και του Ν. 1675/1986. Κατά τα λοιπά με το άρθρο 4 καθορίστηκε ότι σκοπός του είναι η παροχή υπηρεσιών νοσηλείας στον τομέα καρδιολογίας και καρδιοχειρουργικής και συναφείς δραστηριότητες που περιλαμβάνονται στην αποστολή ενός σύγχρονου καρδιοχειρουργικού κέντρου, η πραγματοποίηση ερευνών, ο σχεδιασμός, προγραμματισμός και η εκτέλεση ερευνητικών προγραμμάτων, η οργάνωση διεθνών συναντήσεων, συνδιασκέψεων, συνεδρίων και σεμιναρίων στον τομέα της καρδιοχειρουργικής και καρδιολογίας, η συλλογή και αξιοποίηση πληροφοριών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Στο άρθρο δε 5 ορίστηκαν οι πόροι του Ιδρύματος, που προέρχονται από νοσήλια, ιατρικές πράξεις, κληρονομίες, δωρεές κλπ., τόκους επί καταθέσεων, επιχορήγηση από το Δημόσιο κλπ.
2. Επίσης στο ιδρυτικό του νόμο συμπεριελήφθησαν ρητές διατάξεις σχετικά με το προσωπικό του Κέντρου και ειδικότερα στα άρθρα 11 έως 13 προβλέφθηκε ότι το επιστημονικό, νοσηλευτικό, βοηθητικό και διοικητικό προσωπικό προσλαμβάνεται, μετά προηγούμενης επιλογής, με απόφαση του διοικητικού συμβουλίου του ιδρύματος, το οποίο μάλιστα και καθορίζει του όρους αμοιβής και εργασίας του προσωπικού του, διασφαλιζομένης έτσι, έτι περαιτέρω της διοικητικής αυτοτέλειας, όπως αυτή εκφράζεται στις συνδυασμένες διατάξεις των λοιπών άρθρων 3, 8, 10 και 15. Πιο συγκεκριμένα ρητά στο άρθρο 13 του ιδρυτικού του ΩΚΚ νόμου προβλέφθηκε «1. Με αποφάσεις του Δ.Σ. καθορίζεται ο αριθμός, οι κατηγορίες, οι ειδικότητες και τα προσόντα όλου του προς πρόσληψη προσωπικού. 2. Η πρόσληψη και η απόλυση του ιατρικού προσωπικού γίνεται με αποφάσεις του Δ.Σ. μετά από εισήγηση του Προέδρου κατά την παράγραφο στ' του άρθρου 11 και του λοιπού προσωπικού με απόφαση του Δ.Σ. μετά από εισήγηση του Γενικού Διευθυντού κατά την παράγραφο 3 περίπτωση β' του άρθρου 12. 3. Η χρονική διάρκεια εργασίας, οι αποδοχές και άλλες παροχές, τα καθήκοντα, οι υποχρεώσεις και τα δικαιώματα όλων των προσλαμβανομένων στο Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο, καθορίζονται με συμβάσεις, που υπογράφονται από αυτούς και τον Πρόεδρο του Δ.Σ. ή το Γενικό Διευθυντή κατά περίπτωση σύμφωνα με τα ανωτέρω οριζόμενα. 4. Για την εξυπηρέτηση έκτακτων αναγκών και εφ' όσον το προσωπικό του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου δεν επαρκεί ή δεν διαθέτει την απαιτούμενη ειδίκευση, δύναται με απόφαση του Δ.Σ. να ανατίθεται σε επιστήμονες ή άλλους ειδικούς, με συμβάσεις, η εκτέλεση συγκεκριμένου έργου. Με τις συμβάσεις αυτές καθορίζεται το έργο, ο χρόνος παράδοσης αυτού και το ύψος της αμοιβής. 5. Με αποφάσεις του Δ.Σ. δύναται να αποστέλλεται το πάσης φύσεως προσωπικό του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου προς μετεκπαίδευση ή εξειδίκευση σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα ή παρεμφερή κέντρα ή άλλα νοσηλευτικά ιδρύματα του εσωτερικού ή εξωτερικού. Με τις ίδιες αποφάσεις καθορίζεται το είδος της εξειδίκευσης ή μετεκπαίδευσης, η χρονική διάρκεια και τα της αποζημίωσής τους»
2. Εν συνεχεία επακολούθησε ο Ν. 2072/1992, ο οποίος με το άρθρο 34 πρόσθεσε παράγραφο 4 στο άρθρο 3 του ιδρυτικού νόμου, με την οποία ορίζεται ότι το Ωνάσειο Καρδιοχειρουργικό Κέντρο δεν υπάγεται στον δημόσιο τομέα, όπως αυτός οριοθετήθηκε με το άρθρο 51 του Ν. 1892/1990 και συμπληρώθηκε με την παρ. 6 του άρθρου 4 του Ν. 1943/1991. Με την τελευταία αυτή διάταξη επιδιώχθηκε η κατά το δυνατόν πληρέστερη κατοχύρωση της διοικητικής αυτοτέλειας του Ιδρύματος από επεμβάσεις της Πολιτείας, που προσιδιάζουν εις το είδος του παρεμβατισμού, τον οποίο ασκεί αυτή στον δημόσιο τομέα.
Έτσι ο πολιτειακός έλεγχος περιορίζεται στην άσκηση εποπτείας από τον Υπουργό Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και στο προβλεπόμενο εκ του άρθρου 8 του ιδρυτικού νόμου δικαίωμα να διορίζει τα 6 από τα 7 μέλη της Διοικήσεως του Ιδρύματος.
3. Εξάλλου, σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 109 του Συντάγματος «δεν επιτρέπεται η μεταβολή του περιεχομένου ή των όρων διαθήκης, κωδικέλλου ή δωρεάς ως προς τις διατάξεις τους υπέρ του Δημοσίου ή υπέρ κοινωφελούς σκοπού». Ενόψει αυτών, κατά την προμνησθείσα συνταγματική επιταγή, αποτελεί όρο υπέρ κοινωφελούς σκοπού η (στο άρθρο 3 του Ν. 2012/1992, με τον οποίο κυρώθηκε η μεταξύ του Ιδρύματος «Αλέξανδρος Ωνάσης» και του Δημοσίου συναφθείσα σύμβαση δωρεάς) συμπεριληφθείσα διάταξη, σύμφωνα με την οποία τόσο η επιλογή του προσωπικού του Ιδρύματος όσο και ο καθορισμός των αποδοχών του αποφασίζεται από το Διοικητικό Συμβούλιο, στα πλαίσια της διοικητικής του αυτοτέλειας, αποβλέπουσα στη διασφάλιση του καταστατικού του σκοπού περί παροχής υπηρεσιών υγείας υψηλών προδιαγραφών.
Η από τον ιδρυτικό νόμο παρασχεθείσα στο Δ.Σ. αρμοδιότητα να επιλέγει και να αμείβει ελεύθερα το προσωπικό με δεδηλωμένη την πρόθεση των δωρητή και δωρεοδόχου – δημοσίου να ιδρυθεί πρότυπο επιστημονικό κέντρο υψηλών προδιαγραφών με διεθνείς επιδόσεις στον τομέα της καρδιολογίας και καρδιοχειρουργικής με επέκταση στον τομέα της έρευνας, συνιστά όρο συνδεόμενο λειτουργικώς με την αναγκαιότητα συστάσεως του Ιδρύματος, άρα με τον πυρήνα της δωρεάς. Για αυτό, άλλωστε, ως προεξετέθη, εξοπλίσθηκε με πρόσθετες εγγυήσεις διασφαλιστικές της διοικητικής αυτονομίας του Ιδρύματος, επιστέγασμα των οποίων αποτελεί η με νόμο εξαίρεσή του από το δημόσιο τομέα, που υπαγορεύθηκε από την επιθυμία μη νοθεύσεως του θεσμού από τις παρεμβατικές στρεβλώσεις του δημοσίου τομέα.
Ενισχυτικό της απόψεως ότι οι ιδρυτές είχαν σκοπό την ενίσχυση της διοικητικής αυτοτέλειας του Ιδρύματος είναι και το γεγονός ότι, ενώ στο Ν. 1675/1986 (άρθρο 2 παρ. δ΄), ο οποίος κύρωσε την υποσχετική σύμβαση, είχε περιληφθεί όρος που προέβλεπε την υπαγωγή και λειτουργία του Κέντρου στο Ν. 1397/1983 για το Εθνικό Σύστημα Υγείας και στο Ν. 1579/1985 που περιείχε ρυθμίσεις για εφαρμογή και ανάπτυξη του Ε.Σ.Υ., ο όρος αυτός δεν επαναλήφθηκε στην με το άρθρο 17 του κυρωτικού της όλης συμφωνίας Ν. 2012/1992 τροποποίηση της υποσχετικής συμβάσεως, με την απάλειψη της παρ. δ΄ του άρθρου 2 του κατά τα άνω Ν. 1675/1986.
Ωστόσο σήμερα δια της υπό ψήφιση διάταξης ο νομοθέτης ασκεί ανεπίτρεπτο κρατικό παρεμβατισμό στην αυτοτέλεια του Ιδρύματος, ενέργεια η οποία αντίκειται πρωτίστως, κατά τα προεκτεθέντα, από την προπαρατεθείσα συνταγματική διάταξη.

Κατόπιν των ανωτέρω αιτούμαστε την εξάλειψη της εν λόγω διάταξης από τον υπό ψήφιση νόμο, ενώ εκφράζουμε τη βεβαιότητα ότι οι περισσότεροι από τους συμμετέχοντες στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων, η οποία εισάγει προς ψήφιση το εν λόγω νομοσχέδιο, δεν γνωρίζουν την ως άνω διάταξη, η οποία, από τα πρακτικά προκύπτει ότι ουδόλως συζητήθηκε στην Επιτροπή. Κατά τα λοιπά εκφράζουμε τη βεβαιότητα ότι, κατόπιν της παρούσης, θα λάβετε υπόψη σας την αντισυνταγματικότητα της ως άνω υπό ψήφιση διατάξεως, για την οποία σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να ζητηθεί γνωμοδότηση από το Νομικό Συμβούλιο του Κράτους, δεδομένου ότι δια του τρόπου αυτού καταργείται η αυτοτέλεια του ΩΚΚ.
Τέλος σημειώνουμε ότι το μισθολογικό καθεστώς του προσωπικού του ΩΚΚ, το οποίο εκ του ιδρυτικού του νόμου λειτουργεί βάσει των αρχών της ιδιωτικής αυτονομίας, διαμορφώνεται μέσω συνάψεως Επιχειρησιακών Συλλογικών Συμβάσεων, ενώ για το τρέχον έτος έχουν ήδη ξεκινήσει οι διαπραγματεύσεις, οι οποίες άμεσα θα οδηγήσουν σε συνομολόγηση όρων ΣΣΕ, που θα εξασφαλίσουν την βιωσιμότητα και την εύρυθμη λειτουργία του Ωνασείου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου.

ΓΙΑ ΤΟ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ

         Ο  ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                          Ο  ΓΕΝ.  ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ




Αλέξης  Διονυσόπουλος                                       Νικόλαος  Κωστόπουλος





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΒΙΝΤΕΟ

[ΒΙΝΤΕΟ][bsummary]

ΘΕΜΑ

[ΘΕΜΑ][bsummary]

ΥΓΕΙΑ

[ΥΓΕΙΑ][twocolumns]

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

[ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ][twocolumns]