Αλλαγές στο νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών

Στην Ολομέλεια της Βουλής εισάγεται σήμερα το σχέδιο νόμου της κυβέρνησης για τον «εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών», έπειτα από πολύμηνη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς και διαβούλευση με τα εμπλεκόμενα μέρη.
Η κυβέρνηση έχει δηλώσει ότι το σχέδιο νόμου που καλείται να εγκρίνει η Βουλή εισάγει για πρώτη φορά στην ελληνική έννομη τάξη μια οργανωμένη εξωδικαστική διαδικασία για τη συνολική και μακροπρόθεσμη ρύθμιση των χρεών των ελληνικών επιχειρήσεων οι οποίες, εξαιτίας της οξύτατης και χρονικά μακράς οικονομικής κρίσης, αδυνατούν να εξυπηρετήσουν όλες τις συσσωρευθείσες οφειλές τους προς τον ιδιωτικό και το δημόσιο τομέα.
Ο εξωδικαστικός μηχανισμός που απευθύνεται σε επιχειρήσεις οι οποίες είναι βιώσιμες, θα δώσει τη δυνατότητα σε πολλές επιχειρήσεις να διαπραγματευτούν σε μια μόνο διαδικασία με το σύνολο των πιστωτών τους.
Το νομοσχέδιο προβλέπει τη συμμετοχή τόσο του Δημοσίου όσο και των φορέων κοινωνικής ασφάλισης ως πιστωτών με τους ίδιους όρους που συμμετέχουν και οι ιδιώτες πιστωτές, γεγονός που επιτρέπει μια ρύθμιση των οφειλών προς το δημόσιο και τους φορείς κοινωνικής ασφάλισης, προσαρμοσμένη στη βιωσιμότητα της κάθε επιχείρησης.
Ο μηχανισμός θα δώσει τη δυνατότητα σε μικρές, μεσαίες και μεγάλες επιχειρήσεις καθώς και σε ατομικές επιχειρήσεις να ρυθμίσουν τα χρέη τους συνολικά και ταυτόχρονα προς όλους τους πιστωτές τους σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Θα έχει δηλαδή την ευκαιρία ο επιχειρηματίας να καθίσει στο ίδιο τραπέζι με Τράπεζες, Εφορίες, ασφαλιστικά Ταμεία και να επιτύχει μια συμφωνία με όλους που θα βασίζεται στις πραγματικές δυνατότητες αποπληρωμής της επιχείρησης.
Εισάγονται επίσης προϋποθέσεις οι οποίες προσφέρουν ουσιαστικές ευκαιρίες συνεννόησης μεταξύ των εμπλεκόμενων πλευρών. Για παράδειγμα, λαμβάνεται πρόνοια ώστε, εφόσον υπάρχει συμφωνία οφειλέτη με τους πιστωτές που έχουν το 60% των χρεών του, τότε υπογράφεται σύμβαση αναδιάρθρωσης η οποία ισχύει άμεσα από το χρόνο της υπογραφής της. Η σύμβαση αυτή δεσμεύει και τους μειοψηφήσαντες καθώς και τους μη συμμετέχοντες πιστωτές, με την προϋπόθεση ότι θα επικυρωθεί με δικαστική απόφαση αν χρειαστεί. Ο εξωδικαστικός συμβιβασμός δίνει τη δυνατότητα στον οφειλέτη να επιτύχει μειώσεις επιτοκίου, επιμηκύνσεις περιόδου αποπληρωμής έως και διαγραφές οφειλών.Κατατέθηκαν βελτιωτικές αλλαγές
Το υπουργείο Οικονομίας κατέθεσε βελτιωτικές αλλαγές στο νομοσχέδιο. Συγκεκριμένα, κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην Ολομέλεια, ο αρμόδιος υπουργός, Δημήτρης Παπαδημητρίου, κατέθεσε βελτιωτικές αλλαγές, η βασικότερη των οποίων θα είναι η δυνατότητα να ενταχθούν στον μηχανισμό και επιχειρήσεις που έχουν διακόψει τη δραστηριότητά τους εφόσον κάνουν προηγουμένως επανέναρξη της δραστηριότητάς τους.
Επίσης, ανέφερε ότι θα υπάρξει βελτιωτική τροποποίηση, ώστε ο διαμεσολαβητής να έχει τη δυνατότητα επαλήθευσης των στοιχείων που απαιτούνται για την ένταξη στον μηχανισμό, αλλά και τροποποίηση για την αύξηση του αριθμού των συντονιστών.
Κατά την ομιλία του στη συνεδρίαση, ο υπουργός Οικονομίας ανέφερε ότι «το παρόν σχέδιο νόμου δεν εγγυάται τη ρύθμιση οφειλών κάθε επιχείρησης, καθώς μια ρύθμιση δεν μπορεί να επιβληθεί ενάντια στη βούληση της πλειοψηφίας των πιστωτών. Αίρει όμως τα εμπόδια που μέχρι τώρα δυσχεραίνουν την επίτευξη συνολικής ρύθμισης των οφειλών των υπερχρεωμένων, πλην βιώσιμων επιχειρήσεων και δημιουργεί εκείνες τις θετικές προϋποθέσεις που θα δώσουν ανακούφιση στις επιχειρήσεις, θα τις βγάλουν από το φάσμα της πτώχευσης και θα επιτρέψουν τη συνέχιση της επιχειρηματικής τους δραστηριότητας».
Ο κ. Παπαδημητρίου σημείωσε ότι «η υπερχρέωση των επιχειρήσεων είναι αναμφίβολα ένα από τα οξύτερα οικονομικά προβλήματα των τελευταίων ετών και πολλές επιχειρήσεις, όλων των μεγεθών, μολονότι είναι βιώσιμες βρίσκονται στα πρόθυρα της πτώχευσης. Μέχρι τώρα η μόνη λύση που είχαν για να διασωθούν ήταν η διμερής ρύθμιση με κάθε έναν πιστωτή τους. Ο εξωδικαστικός μηχανισμός ρύθμισης οφειλών των επιχειρήσεων επιδιώκει τον συντονισμό όλων των πιστωτών της επιχείρησης συμπεριλαμβανομένων του δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης».
Ακόμη, τόνισε πως η κυβέρνηση έδειξε ιδιαίτερη προσοχή στα κριτήρια που πρέπει να πληροί μια επιχείρηση προκειμένου να μπορεί να ενταχθεί στο μηχανισμό και τόνισε ότι τα κριτήρια που προβλέπει το νομοσχέδιο είναι τέτοια ώστε να μπορεί να ενταχθεί στο μηχανισμό κάθε βιώσιμη επιχείρηση ανεξαρτήτως μεγέθους. Αποκλείονται όμως εκ των προτέρων όλες οι επιχειρήσεις που είτε δεν έχουν βάσιμες πιθανότητες για μια θετική αξιολόγηση βιωσιμότητας είτε δεν χρειάζονται τον μηχανισμό.
Ειδικά για τις επισημάνσεις ότι θα έπρεπε να μπορούν να υπαχθούν πλήρως στον μηχανισμό οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι αγρότες, ο υπουργός είπε ότι τα πρόσωπα αυτά μπορεί να υπαχθούν στο νόμο για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά και επισήμανε ότι η περίπτωση των οφειλών τους προς το Δημόσιο ή προς Φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης αντιμετωπίζεται από το σχέδιο νόμου. Για τις επιχειρήσεις που διέκοψαν την επιχειρηματική δραστηριότητά τους, είπε ότι η κυβέρνηση καταθέτει τροποποίηση στο σχέδιο νόμου και προβλέπεται ρητά η δυνατότητα να μπορούν να υπαχθούν στο μηχανισμό εφόσον κάνουν επανέναρξη της δραστηριότητάς τους.
Για τη δυνατότητα ένταξης στο μηχανισμό κοινωφελών ιδρυμάτων (σ.σ. σχετική πρόταση έγινε από τα κόμματα στο στάδιο της επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην κοινοβουλευτική επιτροπή), ο υπουργός είπε ότι η πρόταση βρίσκει την κυβέρνηση σύμφωνη και μπορεί αυτό να γίνει με βάση το σχέδιο νόμου και χωρίς να απαιτηθεί τροποποίηση.
Για την κριτική που ασκείται αναφορικά με τον αριθμό των δικαιολογητικών που απαιτούνται, ο υπουργός επισήμανε ότι στο νομοσχέδιο προβλέπεται η δυνατότητα διασύνδεσης ηλεκτρονικών και ψηφιακών αρχείων, μέσω της ηλεκτρονικής πλατφόρμας, για τη διασταύρωση και επαλήθευση των στοιχείων που υποβάλει ο οφειλέτης, «κάτι που θα μειώσει σημαντικά τη γραφειοκρατία της διαδικασίας».
Ωστόσο, ο υπουργός υπογράμμισε ότι μέχρι την ενσωμάτωση της λειτουργίας αυτής στην ηλεκτρονική πλατφόρμα, η υποβολή είναι απαραίτητη διότι όσο πιο πλήρη εικόνα της επιχείρησης έχουν οι πιστωτές, τόσο πιθανό είναι είτε να αποδεχθούν την πρόταση ρύθμισης του οφειλέτη είτε να υποβάλουν μια αντιπρόταση που θα γίνει αποδεκτή. Αναφορικά με τον αριθμό των συντονιστών, ο υπουργός Οικονομίας είπε ότι ο αριθμός που ορίζεται στο νομοσχέδιο είναι επιβεβλημένος προκειμένου η Γραμματεία για τη Διαχείριση του Ιδιωτικού Χρέους να μπορεί να ασκεί αποτελεσματική εποπτεία.
Όπως εξάλλου υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομίας, με νομοτεχνική βελτίωση ο Κώδικας Δεοντολογίας των Τραπεζών θα αναστέλλεται κατά τη διάρκεια της διαπραγμάτευσης και όχι με την υποβολή της αίτησης για την υπαγωγή στο μηχανισμό. Επίσης με νομοτεχνική βελτίωση θα μπορεί να ανατίθεται στον εμπειρογνώμονα και η επαλήθευση των απαιτήσεων η ύπαρξη ή το ύψος των οποίων αμφισβητείται από τον οφειλέτη ή από συμμετέχοντες πιστωτές. «Η δυνατότητα αυτή σε συνδυασμό με τη δυνατότητα κάθε συμμετέχοντα πιστωτή να ζητήσει πρόσθετα έγγραφα και στοιχεία από τον οφειλέτη, θεωρούμε ότι εξασφαλίζει σε ικανοποιητικό βαθμό τους πιστωτές από τον κίνδυνο συμμετοχής εικονικών πιστωτών στη διαδικασία», είπε ο κ. Παπαδημητρίου.
Για το θέμα της επικύρωσης της συμφωνίας για τη ρύθμισης οφειλών και για την πρόταση να επικυρώνεται αυτή με απλή κατάθεση της στη γραμματεία του δικαστηρίου, ο κ. Παπαδημητρίου είπε ότι δεν μπορεί να υιοθετηθεί. Πρόσθεσε όμως ότι λιγότερες αντιρρήσεις μπορεί να εγείρει η πρόταση για επικύρωση της συμφωνίας, με διάταξη ενός μόνο δικαστή, με δικαίωμα οποιουδήποτε θιγόμενου να ασκήσει ανακοπή κατά της διάταξης.
«Θεωρούμε ότι η πρόταση αυτή είναι μεν υποστηρίξιμη, πρέπει όμως να εξεταστεί με ιδιαίτερη προσοχή ώστε να εφαρμοστεί η διαδικασία αυτή μόνο στις περιπτώσεις που μπορεί να εκτιμάται ότι η πιθανότητα ανακοπής είναι μικρή. Γι΄αυτό το λόγο δεν τροποποιούμε, προς το παρόν το άρθρο 12 του νομοσχεδίου, συνεργαζόμαστε όμως με το υπουργείο Δικαιοσύνης προκειμένου να διαμορφώσουμε με προσοχή τις διαδικασίες και τις προϋποθέσεις επικύρωσης της συμφωνίας με διάταξη», ανέφερε ο κ. Παπαδημητρίου. Προανήγγειλε επίσης ότι προετοιμάζεται διάταξη από το αρμόδιο υπουργείο Οικονομικών για την προστασία των εκπροσώπων των πιστωτών από άδικες διώξεις όταν πρόκειται για την επικύρωση της συμφωνίας ρύθμισης.


ΣΥΡΙΖΑ: Ύστατη προσπάθεια για τις υπερχρεωμένες επιχειρήσεις
«Το νομοσχέδιο αποτελεί την ύστατη προσπάθεια της κυβέρνησης να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της υπερχρέωσης δεκάδων χιλιάδων επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την κρίση και ταυτόχρονα να ανατάξει τον παραγωγικό ιστό της χώρας, διασώζοντας και τις επιχειρήσεις αλλά και το σύνολο των εργαζομένων σε αυτές» ανέφερε η γενική εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρα Τζάκρη. Πρόσθεσε ότι το νομοσχέδιο εισάγει έναν κατεξοχήν εξωδικαστικό μηχανισμό που τοποθετεί για πρώτη φορά την επιχείρηση στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους πιστωτές της ως ισότιμο μέρος.
Είναι πρόδηλο ότι ο στόχος της κυβέρνησης ήταν να ενταχθούν όσο το δυνατό περισσότερες επιχειρήσεις στο μηχανισμό και ο στόχος αυτός επετεύχθη, είπε η κ. Τζάκρη επισημαίνοντας ότι προηγήθηκαν πολύμηνες διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με τους θεσμούς και διαβουλεύσεις με τα εμπλεκόμενα μέρη.
Ταυτόχρονα, σημείωσε ότι «με το που προσέρχονται οι τράπεζες στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, διαγράφονται όλοι οι τόκοι υπερημερίας» και ότι θα είναι δυνατό να ρυθμίζονται και οφειλές από κάθε είδους δάνεια ή πιστώσεις που προέκυψαν από επιχειρηματικά δάνεια και επίσης θα είναι δυνατό να εντάσσονται στη ρύθμιση και τα στεγαστικά και επισκευαστικά δάνεια των επιχειρήσεων.


Καταψηφίζει η ΝΔ
Η ΝΔ γνωστοποίησε ότι θα καταψηφίσει το νομοσχέδιο, εκτιμώντας ότι η διαδικασία θα αποδειχθεί αδιέξοδη, δαιδαλώδης και προβληματική, που θα θέσει εκτός χιλιάδες επιχειρήσεις.
«Η διαδικασία, από την πλευρά της κυβέρνησης, δεν σέβεται κανένα θεσμικό πλαίσιο. Ανακοινώθηκαν από την εισηγήτρια της πλειοψηφίας τροποποιήσεις που είναι σοβαρές» ανέφερε κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου ο γενικός εισηγητής της ΝΔ Γιώργος Γεωργαντάς, με συνέπεια ο προεδρεύων Νικήτας Κακλαμάνης να καλέσει τον υπουργό Οικονομίας να ανακοινώσει τις βελτιώσεις στο νομοσχέδιο.
«Κύριε υπουργέ, είναι έτσι; Γνωρίζουν βουλευτές σας αλλαγές που δεν γνωρίζει το Σώμα; Υπάρχουν αλλαγές επί της ουσίας του νομοσχεδίου; Αν υπάρχουν θα μας τις πείτε τώρα» ανέφερε ο Νικήτας Κακλαμάνης, απευθυνόμενος στον υπουργό Οικονομίας ο οποίος πάντως είχε προϊδεάσει για συγκεκριμένες βελτιωτικές παρεμβάσεις στο σχέδιο νόμου, από τη συζήτηση ακόμη στην κοινοβουλευτική επιτροπή.
Ο εισηγητής της ΝΔ κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι με προχειρότητα αντιμετωπίζει τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών. Ο κ. Γεωργαντάς είπε πως «ούτε εξωδικαστικός είναι ούτε μηχανισμός υπάρχει με βάση το νομοσχέδιο», αφού η διαδικασία καταλήγει στα πρωτοδικεία της χώρας και γιατί δεν συνιστά απλοποίηση που θα βοηθήσει στην ανάκαμψη της οικονομίας, μια διαδικασία η οποία έχει 19 στάδια και προβλέπει 25 δικαιολογητικά.

«Εδώ και δύο χρόνια, η κυβέρνηση προαναγγέλλει ένα σημαντικό νομοσχέδιο και έρχεται προς ψήφιση ενώ δεν υπάρχει σε λειτουργία ηλεκτρονική πλατφόρμα που είναι αναγκαία και απαραίτητη, ώστε να λειτουργήσει το σύστημα και να μην μπλοκάρει» ανέφερε ο Γιώργος Γεωργαντάς και αμφισβήτησε τη βασιμότητα της δέσμευσης που αναλαμβάνει η κυβέρνηση ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα θα είναι έτοιμη εντός τριμήνου.

Μάλιστα, ο βουλευτής της ΝΔ επισήμανε ότι η ίδια η Ελληνική Ένωση Τραπεζών που χρηματοδοτεί το συγκεκριμένο εργαλείο, έχει χαρακτηρίσει το φθινόπωρο ως το πιο φιλόδοξο σενάριο και έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο να είναι ολοκληρωμένη η ηλεκτρονική πλατφόρμα σε ένα έτος από σήμερα.

Ο κ. Γεωργαντάς εξέφρασε τις σοβαρές αντιρρήσεις της ΝΔ στο γεγονός ότι αποκλείονται του μηχανισμού χιλιάδες επιχειρήσεις που με κόπους ρύθμισαν τις οφειλές τους πριν την 1.7.2016. Ταυτόχρονα, αμφισβήτησε ότι υποχρεώνονται, από το σχέδιο νόμου, οι πιστωτές να κάνουν κούρεμα τόκων και επιβαρύνσεων και προέβλεψε ότι στην προστασία του νόμου θα είναι δυνατό να μπουν τελικά και στρατηγικοί κακοπληρωτές.

«Στόχος του νομοσχεδίου θα έπρεπε να είναι η επανεκκίνηση της οικονομίας αλλά με το νομοσχέδιο, εκείνο που τελικά υπάρχει είναι μια δαιδαλώδης και αδιέξοδη διαδικασία που θα οδηγήσει και σε εκμετάλλευση κάποιων ευεργετικών διατάξεων από στρατηγικούς κακοπληρωτές που θα επωφεληθούν τους πρώτες μήνες που προβλέπονται και αναστολές διώξεων» είπε ο βουλευτής της ΝΔ και προέβλεψε ότι δεν θα λειτουργήσει ο μηχανισμός.


Δημοκρατική Συμπαράταξη: Χιλιάδες επιχειρήσεις θα μείνουν εκτός

«Ο εξωδικαστικός μηχανισμός και η αντιμετώπιση των κόκκινων δανείων είναι βασική προϋπόθεση για την ανάταξη της οικονομίας και ίσως από τις λίγες ευκαιρίες που έχουμε και για το λόγο αυτό χρειάζεται συνεννόηση των πολιτικών δυνάμεων για να μπορέσουμε να βγάλουμε τη θηλιά από το λαιμό της πραγματικής οικονομίας. Αν δεν τα καταφέρουμε τότε δεν θα μιλάμε απλά για στασιμότητα στην αγορά, θα μιλάμε για κατάρρευση», ανέφερε ο εισηγητής της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιώργος Αρβανιτίδης.

«Αν το σημερινό νομοσχέδιο δεν λύσει το τεράστιο ζήτημα του ιδιωτικού χρέους που βαρύνει επιχειρήσεις και επαγγελματίες, το μόνο εργαλείο που θα μας μείνει, θα είναι οι πωλήσεις των δανείων από τις τράπεζες» προειδοποίησε και επανέλαβε ότι στην πρόταση της Δημοκρατικής Συμπαράταξης για τα κόκκινα επιχειρηματικά δάνεια, βασικός πυλώνας είναι το Ταμείο Ανασυγκρότησης Επιχειρήσεων.

Ειδικά για το συζητούμενο νομοσχέδιο ο κ. Αρβανιτίδης είπε πως βασικός στόχος θα έπρεπε να είναι να ενταχθούν όσο το δυνατό περισσότερες επιχειρήσεις και επαγγελματίες στο νέο μηχανισμό και αυτός ο μηχανισμός να είναι αποτελεσματικός και γρήγορος. Αλλά με το σημερινό νομοσχέδιο δεν θα επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί, διότι ο μηχανισμός είναι δυσκίνητος και αναποτελεσματικός.


ΚΚΕ: Στόχος του νομοσχεδίου η ενίσχυση των τραπεζών
«Στόχος του σχεδίου νόμου είναι η ενίσχυση του χαρτοφυλακίου των τραπεζών και το ξεσκαρτάρισμα των επιχειρήσεων» κατήγγειλε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Θανάσης Βαρδαλής.
«Κυβέρνηση, Ευρωπαϊκή Ένωση και Διεθνές Νομισματικό Ταμείο -γιατί και αυτό το νομοσχέδιο είναι προαπαιτούμενο- πλάι στην αντιμετώπιση των "κόκκινων" δανείων, που είναι μια αναγκαιότητα για το κεφάλαιο, την ενίσχυση του χαρτοφυλακίου των τραπεζών, θέλουν να δουν επί της ουσίας ποιες επιχειρήσεις είναι βιώσιμες, ποιες έχουν μέλλον, με ποιες αξίζει να ασχοληθούν, διασφαλίζοντας την κερδοφορία των επιχειρήσεων που ακόμη έχουν "ψωμί"», ανέφερε ο βουλευτής του ΚΚΕ και κατήγγειλε:
«Για τις υπόλοιπες, που κυρίως βεβαίως θα είναι οι μικρές επιχειρήσεις και οι αυτοαπασχολούμενοι, "τσιμέντο να γίνουν"! Ας τα βγάλουν πέρα μέσα σε αυτή τη ζούγκλα και τον αδυσώπητο καπιταλιστικό ανταγωνισμό».
«Μόνο αυτές τις επιχειρήσεις, που σήμερα είναι ανταγωνιστικές, που μπορούν να είναι κερδοφόρες και έχουν μέλλον, έρχεται ο εξωδικαστικός συμβιβασμός -με μικρότερο φυσικά κόστος- να τις βοηθήσει να ρυθμίσουν τα χρέη τους προς τους ιδιώτες -κυρίως τις τράπεζες- το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία», ανέφερε ο βουλευτής του ΚΚΕ.

Καταψηφίζει επί της αρχής η Ένωση Κεντρώων
«Το σχέδιο νόμου είναι ολοφάνερο ότι δεν αποτελεί προϊόν σοβαρής μελέτης και επ' ουδενί ικανοποιεί τους ενδιαφερόμενους φορείς. Είναι δε βέβαιο, ότι θα επιτείνει την ασφυξία, δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα και στους επιχειρηματίες και στις τράπεζες», ανέφερε ο βουλευτής της Ένωσης Κεντρώων, Μάριος Γεωργιάδης. Ακόμη, σημείωσε ότι το κόμμα του καταψηφίζει επί της αρχής το νομοσχέδιο και επιφυλάσσεται για την ψήφιση των άρθρων.

Τι είπαν οι βουλευτές των κομμάτων
«Καμπανάκι κινδύνου» για περαιτέρω επιδείνωση στο «παγκόσμιο ρεκόρ» των κόκκινων δανείων που κατέχει η χώρα, σήμανε ο αντιπρόεδρος της ΝΔ, Κωστής Χατζηδάκης, εκτιμώντας πως οι εξελίξεις είναι εξαιρετικά ανησυχητικές, με ευθύνη της κυβέρνησης.
Ο κ. Χατζηδάκης είπε, πως μετά τα «πανηγύρια» που έστησε η κυβέρνηση για το ότι μείωσε τους στόχους για το πρωτογενές έλλειμμα και κατόπιν για το ακριβώς αντίθετο (δηλαδή για το υπερπλεόνασμα που πέτυχε χάρη στα επιπλέον μέτρα που πήρε), τώρα πανηγυρίζει για ένα νομοσχέδιο, το οποίο, όχι μόνο δεν θα λύσει το πρόβλημα των κόκκινων δανείων, αλλά θα το επιδεινώσει.
Ο κ. Χατζηδάκης, αφού ανέφερε ότι παρότι η κυβέρνηση ισχυρίζεται ότι φέρνει έναν εξωδικαστικό συμβιβασμό, όμως, δεν είναι ούτε εξωδικαστικός, ούτε συμβιβασμός, καθώς η υπαγωγή στον μηχανισμό θα προϋποθέτει, σχεδόν αναπόφευκτα, δικαστική απόφαση, ώστε να επικυρωθεί ο συμβιβασμός μεταξύ οφειλετών και πιστωτών.
«Η λύση, δηλαδή, της κυβέρνησης για να επιταχυνθούν οι διαδικασίες ρύθμισης οφειλών με τρόπο που δεν επιβαρύνει περαιτέρω το δικαστικό σύστημα, είναι να προτείνει μια πολύμηνη διαδικασία δικαστικής επικύρωσης. Και όλα αυτά, μάλιστα, τη στιγμή που εκκρεμούν προς εκδίκαση 200.000 υποθέσεις του νόμου Κατσέλη, με περιπτώσεις στις οποίες η δικάσιμος έχει οριστεί για το 2032. Ομηρία για όλους, δηλαδή. Και για την αγορά και για τις τράπεζες» εξήγησε ως προς την κριτική του.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, Νίκος Δένδιας, είπε ότι «εισηγείστε ένα σχέδιο προαιρετικής διαπραγμάτευσης, χωρίς εργαλεία πίεσης και χωρίς κίνητρα και υπ' αυτή την έννοια δεν υπάρχει καμία πιθανότητα αυτό να υλοποιηθεί». Ο κ. Δένδιας επισήμανε ότι κατά τις καλύτερες των προβλέψεων, η ηλεκτρονική πλατφόρμα που προβλέπει το νομοσχέδιο για τον εξωδικαστικό μηχανισμό ρύθμισης οφειλών επιχειρήσεων, ίσως να είναι έτοιμη στο τέλος του χρόνου, και πρόσθεσε ότι το νομοθέτημα που εισηγείται η κυβέρνηση είναι γραφειοκρατικό.
«Δεν υπάρχει πιθανότητα, ούτε μία στο εκατομμύριο να λειτουργήσει», είπε ο κ. Δένδιας και αναφέρθηκε και στη δική του νομοθετική παρέμβαση: «Ο ν. 4407 είχε μια τελείως διαφορετική φιλοσοφία. Ο ν. 4407, αυτός που έχετε την καλοσύνη να τον λέτε ‘νόμο Δένδια’, δεν λειτούργησε για δύο λόγους. Ο πρώτος λόγος είναι ότι δεν ήταν το σύνολο του νόμου», είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ, εξηγώντας πως το αρχικό νομοθέτημα προϋπέθετε και ένα επόμενο κομμάτι - να είναι δηλαδή μέσα και οι οφειλές στο Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία.
«Το αρχικό σχέδιο, λοιπόν, του νόμου Δένδια, τότε τα είχε όλα. Τότε εγώ διαφώνησα με τον κ. Χαρδούβελη. Αποτέλεσμα ήταν ότι ο νόμος περιορίστηκε και πέρασε μόνο ως το κομμάτι που αφορά και είχε τη στενή μου αρμοδιότητα πια, το ιδιωτικό χρέος, και μάλιστα την ημέρα που εγώ είχα μετακινηθεί ήδη στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Ήρθα εδώ, εισηγήθηκα τον νόμο και πήγα να αναλάβω το υπουργείο Εθνικής Άμυνας», είπε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος της ΝΔ και αναγνώρισε ότι πράγματι ο νόμος εκείνος δεν λειτούργησε.
«Θα σας πω εγώ γιατί δεν λειτούργησε. Διότι το απαξιώσατε εσείς την ημέρα που εκλέγηκατε», είπε ο Νίκος Δένδιας: «Η σημερινή κυβέρνηση χαρακτήρισε τον ν. 4407, που προέβλεπε περικοπές μέχρι 50%, απολύτως ανεπαρκή, αποθαρρύνοντας όσους θα μπορούσαν να υπαχθούν. Και εγώ, αν μου έλεγαν ότι θα μου τα χαρίσουν όλα, γιατί να υπαχθώ σε ένα νόμο που στην καλύτερη περίπτωση και υπό προϋποθέσεις θα μου έκοβε μόνο τα μισά;» σχολίασε ο Νίκος Δένδιας.
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Ποταμιού, Σπύρος Δανέλλης, καταλόγισε σε ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ πολιτική υποκρισία με ψευδεπίγραφα διλήμματα.
«Η πολιτική ζωή του τόπου χαρακτηρίζεται από μια γενικευμένη υποκρισία και ψευδεπίγραφα διλήμματα. Τίποτα δεν φαίνεται να εμποδίζει τον κύριο πρωθυπουργό να μεταμορφώνεται οβιδιακά σχεδόν, χωρίς να αισθάνεται την ανάγκη για την παραμικρή αυτοκριτική, αλλά ο κυνισμός από τον ρεαλισμό χωρίζεται από μια λεπτή ανεπαίσθητη γραμμή. Διότι η δήλωση ‘είχαμε ψευδαισθήσεις’, όταν αυτές δεν οριοθετούνται, δεν συνιστά και αυτοκριτική» ανέφερε ο κ. Δανέλλης.
Ακόμη, πρόσθεσε αναφερόμενος στον Αλέξη Τσίπρα: «Αν όντως έχει συμφιλιωθεί με την πραγματικότητα -και το ευχόμαστε ολοψύχως- ας το πει καθαρά και ας μας θέσει τα όρια της νέας πραγματικότητας που τώρα έχει συνειδητοποιήσει».
Ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Ποταμιού επισήμανε, ότι όσο ο κ. Τσίπρας επιτρέπει στο «βαθύ» κράτος να συναντιέται με το «βαθύ» κόμμα, μπλοκάρουν ψηφισμένες αποκρατικοποιήσεις, όπως για παράδειγμα, η μεγαλύτερη επένδυση που βρίσκεται σε εξέλιξη, εκείνη στο Ελληνικό».
Ο κ. Δανέλλης αναφέρθηκε όμως και στον πρόεδρο της ΝΔ. «Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης δηλώνει φιλελεύθερος μεταρρυθμιστής. Πόσο συνάδει αυτό με την ανάγκη του να δηλώνει άκαιρα και απρόκλητα ότι δεν υπάρχει λόγος διαφοροποίησης του σημερινού status σχέσεων μεταξύ κράτους και Εκκλησίας, όταν το ζήτημα της συνταγματικής αναθεώρησης είναι ανοικτό;», είπε ο κ. Δανέλλης.
★ Πηγή: Συντακτική ομάδα του eklogika.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

ΒΙΝΤΕΟ

[ΒΙΝΤΕΟ][bsummary]

ΘΕΜΑ

[ΘΕΜΑ][bsummary]

ΥΓΕΙΑ

[ΥΓΕΙΑ][twocolumns]

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

[ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ][twocolumns]